خانه » مجله اینترنتی » کالا و محصولات خواب » تشک مموری فوم چیست؟

تشک مموری فوم چیست؟

تشک مموری فوم

وقتی صحبت از مواد اولیه ساخت تشک تخت خواب به میان می‌آید، مموری فوم از محبوب ترین آنها برای افرادی است که به دنبال کاهش درد و بستر راحت برای خواب هستند. این فوم حافظه دار به گونه ای طراحی شده است که بدن شما را در آغوش می گیرد و این حس مورد پسند اغلب افراد است. البته مموری فوم برای همه مناسب نیست و ما اینجا علاوه بر تعریف این فوم نرم، معرفی انواع و نحوه تولید آن، مزایای آن را برای کالای خواب افرادی با شرایط خاص مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مموری فوم چیست؟

مموری فومی، فوم هوشمند یا فوم حافظه دار که برای ساخت تشک از آن استفاده می شود، عموما از ترکیب پلی اورتان با مواد شیمیایی اضافی می باشد و ویسکوزیته، دانسیته و چگالی آنها نسبت به فوم معمولی بیشتر است. از مموری فوم به عنوان فوم پلی یورتان ویسکوالاستیک نیز نام برده می شود. اسم مموری یا حافظه به دلیل برگشت آهسته حالت این فوم بعد از اعمال فشار، به حالت اولیه آن می باشد.

حباب های کوچکی میان بافت مموری فوم وجود دارد و در کل ماتریسی ایجاد می کنند که هوا می تواند از طریق آن حرکت کند (البته گردش هوای آن کمتر از فوم لاتکس می باشد). مموری فوم یا فوم حافظه در واکنش به گرمای بدن نرم می شود و در عرض چند ثانیه با انحنای بدن فرم می گیرد. این ویژگی باعث پوشش سطح بدن و پشتیبانی از آن شده که در نهایت مموری فوم را برای ساخت تشک طبی ایده آل می کند.

خواص ویسکوالاستیک مموری فوم

مموری فوم خاصیت ویسکوالاستیک خود را از چندین اثر به دلیل ساختار داخلی آنها بدست می آورد. یکی از آنها اثر شبکه نیرویی (network effect) است که باعث بازیابی ساختار اولیه فوم در هنگام تغییر شکل می شود. سه اثر و نیرو بر ضد نیروی شبکه ای عمل می‌کنند و بازسازی ساختار اصلی فوم را کند و آهسته می‌کنند:

  • اثر پنوماتیکی (pneumatic effect)، ناشی از زمان لازم برای گردش هوا به ساختار متخلخل فوم؛
  • اثر چسبندگی (adhesive effect) ناشی از فشار سطوح درون فوم؛
  • و اثر شل شدن (relaxation effect) ناشی از دمای بدن که انبساط فوم را پس از فشار اعمال شده کاهش می دهد.

تاریخچه مموری فوم

مموری فوم در سال 1966 بر اساس قراردادی توسط مرکز تحقیقات ایمز (Ames Research Center) ناسا برای بهبود ایمنی بالشتک های هواپیما ساخته شد.
ناسا در اوایل دهه 1980 مموری فوم را در اختیار عموم قرار داد، گرچه در اوایل به دلیل غیر قابل اعتماد بودن و پیچیده بودن فرایند تولید آن، کمتر شرکت هایی از آن استفاده می کردند. مموری فوم عموما در محیط های پزشکی و بیمارستان ها استفاده شد. هنگامی که بیماران مجبور بودند برای مدتی بدون حرکت در تخت خواب استراحت کنند و روی یک تشک سفت دراز بکشند، فشار بر برخی از نواحی بدن آنها جریان خون را مختل کرده و باعث زخم بستر میشد. تشک های مموری فوم به طور قابل توجهی چنین وقایعی را کاهش دادند.

تشک مموری فوم

تشک مموری فوم چیست؟

تشک مموری فوم از چندین لایه از انواع مختلف فوم ساخته شده است. هدف از این نوع تشک این است که در هنگام خواب، تشک با شکل بدن فرم بگیرد، نقاط فشار را کاهش دهد (مانند کمر، شانه ها و باسن) و دردهای مفاصل را کاهش دهد. مموری فوم موجود در این کالای خواب از گرمای بدن شما برای نرم کردن لایه راحتی استفاده می کند.

تقریباً همه تولیدکنندگان کالای خواب در ترکیب لایه های تشک از مموری فوم استفاده می کنند و عموما از تشک های هیبریدی ارزانتر هستند.

انواع تشک مموری فوم

مموری فوم سه نوع اصلی دارد: طبیعی، صنعتی و فوم ژله ای.

تشک مموری فوم صنعتی (Traditional Memory Foam)

تشک های مموری فوم صنعتی از زمانی که برای اولین بار در دهه 1970 ظاهر شدند، تغییر چندانی نکرده اند. آنها همچنان از فرآورده های نفتی ساخته می شوند، و دوستداران محیط زیست کمتر از آن استقبال می کنند.

فوم حافظه صنعتی نسبت به زمانی که برای اولین بار توسعه یافت، تغییر بسیار کمی داشته است. به همین دلیل است که مموری فوم صنعتی مقرون به صرفه ترین گزینه از بین این سه مورد برای ساخت انواع تشک است.

مموری فوم صنعتی دارای ساختار سلول باز است و به گرما و فشار بدن واکنش نشان می دهد. به این ترتیب با شکل بدن فرد خوابیده حالت می گیرد و نقاط فشار را کاهش می دهد. البته مموری فوم صنعتی گرما را حبس می کند، بنابراین اگر گرمایی هستید و زیاد عرق می کنید، این فوم صنعتی گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

مموری فوم صنعتی

تشک مموری فوم طبیعی (Plant-Based Memory Foam)

برخی از تشک های مموری فوم طبیعی هستند و از فوم نارگیل، سویا و سایر مواد گیاهی استفاده می کنند. این تشک‌ها بعد از اعمال فشار سریع‌تر از تشک‌های مموری فوم صنعتی به حالت اولیه خود برمی‌گردند و ردپای تمیزتری به جا می گذارند.

مموری فوم طبیعی یا گیاهی برای رفع نگرانی‌های مربوط به انتشار ترکیبات آلی فرار که برای سلامتی مضر بوده و در مقابل آتش سوزی ضعیف تر هستند، تولید شد. البته که بوی مموری فوم طبیعی بسیار مطلوب تر از مموری فوم صنعتی می باشد. تجزیه ترکیبات کربن موجود در برخی از مواد شیمیایی می تواند به بوی بد موجود در فوم های صنعتی تبدیل شود.

باید بدانید که برای هیچ شرکتی ساخت تشک از مموری فوم کاملا طبیعی ممکن نیست، زیرا مواد پتروشیمی برای ایجاد قوام فوم و حفظ چارچوب تشک تخت خواب ضروری است. علیرغم وجود برخی مواد پتروشیمی، تشک های مموری فوم گیاهی در مقایسه با مموری فوم صنعتی بسیار ایمن تر هستند. آنها همچنین قابلیت گردش هوای بهتری دارند زیرا دارای سلول های باز بزرگتر در فوم هستند.

مموری فوم طبیعی

مموری فوم ژله ای (Gel Memory Foam)

مموری فوم ژل ترکیبی از مموری فوم و ژل صنعتی است که می تواند در لایه ای از تشک باشد یا با مموری فوم در سراسر تشک ترکیب شود. بسیاری ادعا می کنند که مموری فوم ژله ای گزینه خنک تری نسبت به فوم صنعتی است. با این حال، مطالعات کمتری در مورد تشک مموری فوم ژله ای انجام شده است، بنابراین دوام و قابلیت گردش هوای دقیقی ثبت نشده است.

فوم مموری ژله ای در اوایل دهه 2010 وارد بازار تشک در صنایع کالای خواب شد. این برای مقابله با مسئله گرمای زیاد تشک های مموری فوم تولید شد. چند روش وجود دارد که شرکت‌های ساخت تشک از آن برای تزریق ژل به مموری فوم استفاده می‌کنند. یکی این است که یک لایه نازک از ژل مایع را در بالا یا پایین لایه فوم بریزید. این یک مانع جداسازی بین لایه ها ایجاد کرده و یک اثر خنک کننده ایجاد می کند. روش دیگر تزریق مموری فوم با دانه های ژل است. این اجازه می دهد تا ژل در لایه مموری فوم قرار گیرد و گردش هوای تشک را بهبود بخشد.

اگر تشک انعطاف پذیرتر و سریع تر (در برگشت به حالت اولیه) را ترجیح می دهید، مموری فوم ژله ای می تواند مفید باشد. اما اگر از تشک‌های مموری فوم صنعتی یا طبیعی با واکنش آهسته خوشتان می‌آید، این تشک برای شما مناسب نخواهد بود.

موری فوم ژله ای

ساختار داخلی تشک های طبی و استاندارد مموری فوم چگونه است؟

این کالای خواب قبل از هر چیز از مموری فوم ساخته شده است. این ماده (همچنین به عنوان فوم ویسکو الاستیک شناخته می شود) از پلی اورتان ساخته شده است و توسط ناسا در دهه 1960 برای فضانوردان ساخته شد.

بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید، این تخت‌خواب‌ها یا فقط از مموری فوم ساخته می‌شوند، یا از فوم مموری به همراه فوم‌های ژله ای و در برخی مدل ها از مموری فوم با هسته ای از کویل یا فنر ساخته شده‌اند.

ساختار ساده تشک مموری فوم

تخت خواب های تمام فوم معمولاً سه لایه دارند، در حالی که طرح‌های درجه یک تشک دارای پنج لایه یا بیشتر هستند. به طور متوسط، این چیزی است که در تشک مموری فوم استاندارد پیدا خواهید کرد:

پوشش

از آنجایی که تخت های مموری فوم گرما را حفظ می کنند، روکش ها معمولاً با مواد تنفسی با قابلیت گردش هوا مانند محافظ تشک های لاتکس طراحی می شوند.

لایه راحتی

این قسمت بالایی است که معمولاً از یک یا چند لایه فوم برای ایجاد کانتور و بالشتک جهت پشتیبانی بدن و ارائه راحتی و آرامش برای خواب بهتر ایجاد می شوند. تشک های نرم‌تر، لایه‌های راحتی بیشتری نسبت به تشک های سفت‌تر دارند.

لایه انتقالی

این لایه را می بینید که بین بالا و پایین قرار گرفته است و یکی از کارهای اصلی آن حذف گرما و خنک نگه داشتن تخت خواب است.

هسته / لایه پایه / لایه حمایتی

این پایه و ضخیم ترین لایه تشک است که از فوم محکم ساخته می شود. در حالی که تشک های هیبریدی یا فنر منفصل از سیم پیچ یا فنر برای افزایش پشتیبانی و استحکام در هسته تشک استفاده می کنند، در تشک های مموری فوم کامل این لایه با استفاده از فوم بسیار سفت کامل می شود.

مزایای تشک مموری فوم و نقاط قوت آن

مزایا و معایب تشک مموری فوم

طرفداران تشک های مموری فوم و نتایج آزمایشات بر روی این مدل تشک ها، مزیت های زیر را برای آن در نظر گرفته اند.

راحتی

دلیل اصلی محبوبیت تشک های مموری فوم به دلیل فاکتور راحتی آنهاست. با بدن شما فرم می گیرد و فشار روی ستون فقرات را کاهش می دهد. در نتیجه بهترین و راحت ترین استراحت را تجربه خواهید کرد.

پشتیبانی مناسب از بدن

تشک های مموری فوم به گرما و فشار پاسخ می دهند تا مشکلات نقطه فشار را کاهش دهند. این بدان معناست که ستون فقرات و گردن شما در یک راستا قرار می گیرند وزن بدن را به طور مساوی توزیع می کنند و به طور موثر ارگونومی استاندارد بدن را هنگام خواب حفظ می کنند.

کاهش درد های مزمن

استفاده طولانی مدت نشان داده است که درد مزمن کمر و گردن را کاهش می دهد.

کمک به بهبود مشکلات تنفسی

همچنین تأثیر مثبتی بر مشکلات مزمن تنفسی دارد، زیرا تنفس در خواب را آسان می کند.

ضد حساسیت و ضد آلرژی

تشک های مموری فوم از موادی ساخته شده اند که باعث حفظ سلامت و بهداشت کالای خواب می شوند، ضد حساسیت هستند و در برابر کنه گرد و غبار مقاومت خوبی نشان می دهند.

بی سر و صدا

مموری فوم ساکت است، صدای جیرجیر ندارد و برای کسانی که در کنار شریک خود خواب ناآرام دارند بسیار مناسب است. انتقال حرکت مموری فوم نیز در حد صفر است و جابجایی شما خواب دیگری را مختل نمی کند.

نگهداری ساده

تشک مموری فوم نیاز به نگهداری پیچیده ای ندارد. شما نیازی به چرخاندن آنها ندارید و هیچ افتادگی تشک شما را تهدید نخواهد کرد.

خواب راحت با تشک مموری فوم

معایب تشک مموری فوم و نقاط ضعف آن

با وجود مزایای بسیار جذاب تشک مموری فوم، معایبی نیز برای آن وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته ایم:

وزن بالا

تشک هایی که به صورت کامل از مموری فوم ساخته شده اند، می توانند بسیار سنگین باشند. با این حال، از آنجا که شما نیازی به چرخاندن آنها ندارید، این نباید مشکل بزرگی ایجاد کند.

گرم تر هستند و گردش هوای ضعیفی دارند

از تشک‌های معمولی و تشک های فوم لاتکس گرم‌تر شناخته شده‌اند، زیرا با فرم گرفتن با انحنای بدن و کاهش فشار آن، فشرده می شوند و قابیت گردش هوای ضعیف تری دارند. اما با فن آوری های جدید سلول باز خنک کننده در مموری فوم ژله ای، این مشکل تا حدودی رفع شده است.

سازگاری آن با محیط گرم ضعیف است

در آب و هوای گرم تشک ممکن است نرم تر از حد انتظار باشد و در آب و هوای سرد، سخت تر. با این حال، به لطف سیستم های گرمایش و سرمایش خانگی، دمای اکثر خانه ها به صورتی است که تشک نه خیلی نرم و نه خیلی سخت شود.

برخی مدل های بوی بدی دارند

برخی از افراد از بوی تشک مموری فوم شکایت کرده اند. این مشکل زمانی رخ می دهد که لایه ها و ساختار داخلی تشک استاندارد نباشد.

احساس عدم پشتیبانی کافی

برخی از افراد شکایت دارند که حمایت مورد نیاز خود را از تشک احساس نمی کنند. این می تواند دو دلیل داشته باشد

  1. تشک مموری فوم با کیفیت پایین خریداری کرده اند؛
  2. یا کیفیت سایر مواد زیرین و لایه پایه که باید پشتیبانی مناسب ارائه دهند ضعیف است.

در نتیجه دقت داشته باشید که یک تشک باید علاوه بر داشتن لایه راحتی، یک لایه پایه محکم تر داشته باشد تا بتواند پشتیبانی ایده آلی از ستون فقرات و کاهش درد مفاصل ارائه دهد.

قیمت تشک های مموری فوم چقدر است؟

تشک های مموری فوم قیمت بالایی ندارند، مگر اینکه شما یک مدل ممتاز را بخرید. با این حال تخت‌های تمام فوم نسبت به مدل‌های سنتی فنر داخلی گران‌تر هستند، اما همچنان می‌توانید آنها را از حدود 8 تا 20 میلیون تومان خریداری کنید.

پیشرفت در فناوری، پشتیبانی و گارانتی، لایه های داخلی، برند سازنده و نوع بسته‌بندی نیز منجر به تنوع در قیمت شده است.

تشک های مموری فوم چقدر دوام می آورند؟

بسته به کیفیت، تشک مموری فوم می تواند شش تا ده سال طول عمر مفید داشته باشد. این مدت با توجه به کیفیت مواد استفاده شده برای ساخت آن کاملاً متفاوت است. مدل‌های ارزان‌تر بدیهی است که دوام زیادی نخواهند داشت، در حالی که تخت‌خواب‌های تمام فوم درجه یک با مواد بادوام‌تر ساخته می‌شوند که می‌توانند چندین سال یا بیشتر دوام بیاورند.

برای کمک به ماندگاری بیشتر تشک تخت خواب خود، موارد زیر را انجام دهید:

  • از یک محافظ تشک استفاده کنید
  • از کاور تشک برای جلوگیری از نیاز به شستشویی تشک استفاده کنید
  • هر سه ماه یکبار آن را بچرخانید

تشک مموری فوم برای چه کسانی پیشنهاد می شود؟

با توجه به تجربه ما، اکثر افراد از یک تخت تمام فوم لذت میبرند. این به این دلیل است که تشک های مموری فوم بسیار راحت هستند و بدن را در آغوش می گیرند. اگر موارد زیر مورد علاقه شما است، از خوابیدن روی تشک مموری فوم در اتاق خواب لذت خواهید برد:

  • احساس در آغوش گرفتن و فرو رفتن تشک را دوست دارید؛
  • تختخواب های نرم تا متوسط را دوست دارید؛
  • شما با یک خواب ناآرام همراه با شریک خواب طرف هستید و می خواهید بستر خواب شما ایزوله حرکتی بالایی داشته باشد؛
  • تختی می خواهید که کمی گرمتر باشد؛
  • فردی هستید که به پهلو می‌خوابید و لگن، شانه و زانوی خود را بالشتک می کنید؛
  • خواهان کاهش فشار بیشتر و مداوم هستید
  • و یا در طول خواب دچار دردهای مزمنی می شوید.

 

تشک هیبریدی در مقابل مموری فوم

مموری فوم در مقابل هیبریدی

تشک های هیبریدی می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند، اما باید دارای فنر داخلی باشند تا به عنوان یک تشک هیبریدی شناخته شوند. در حالی که فنرها نسبت به اکثر تشک های فومی جهش بیشتر و عایق حرکتی کمتری دارند، تشک های مموری فوم مزایای بیشتری مانند عایق حرکتی و کاهش فشار را ارائه می دهند.

تشک های مموری فوم متراکم و بی صدا هستند. آنها برای حمایت از بدن شما در جایی که بیشتر به آن نیاز دارید نزدیک می شوند و برای مدیریت درد و تسکین استرس مناسب تر هستند. چرا که مموری فوم می تواند به صورت کامل بدن شما را پوشش دهد و نقاط فشار را کاهش دهد. در نتیجه خواص ارتوپدی در تشک های فوم بهتر از انواع هیبریدی است.

هر دو نوع تشک مزایا و معایب خود را دارند و در نهایت بهترین انتخاب برای شما به ترجیحات و نیازهای فردی شما بستگی دارد.

بنابراین کدام یک برای شما مناسب است – هیبریدی یا مموری فوم؟ پاسخ بستگی به این دارد که چه چیزی برای شما در یک تشک مهم است، خواه پشتیبانی، راحتی، کاهش فشار، تنظیم دما، جداسازی حرکت یا قیمت باشد.

جمع بندی

تشک مموری فوم می تواند تفاوت بزرگی در هر دردی که هنگام خواب احساس می کنید ایجاد کند، به خصوص اگر با درد لگن یا کمر درگیر هستید. با این حال، آنها یک کالای خواب جادویی نیستند، بنابراین ممکن است لازم باشد برای ارتقای بیشتر تخت خواب خود روی یکی از بهترین روکش‌های تشک سرمایه‌گذاری کنید تا راحتی بیشتری را تجربه کنید.

تشک مموری فوم نیز با توجه به پشتیبانی مناسبی که ارائه می دهد، مانند فوم لاتکس طبیعی می تواند یکی از بهترین مدل های تشک طبی برای افرادی با شرایط خاص پزشکی باشد. البته بهترین شرکت های تولید کننده کالای خواب مانند دانلوپیلو آلمان، از چند لایه مختلف برای ترکیب ساختار داخلی تشک استفاده میکنند تا بیشترین بهره وری را داشته باشد.

ما در فروشگاه ژرمن کالا نمونه های ایده آلی از تشک طبی خارجی را برای مشتریان خود عرضه کرده ایم. تمامی مدل ها تشک از برند دانلوپیلو با گواهینامه معتبر می باشند و می توانید با خیال راحت نمونه های لاتکس، مموری فوم و یا هیبریدی را به اتاق خواب خود اضافه کنید.

سوالات متداول

آیا تشک مموری فوم گزینه خوبی برای تخت خواب است؟

نه کاملا؛ این متریال به راحتی، نرمی و همچنین شکل گرفتن با قالب بدن شهرت دارد؛ اما یک تشک که کاملا از مموری فوم باشد پیشنهاد نمی شود. تمامی برند های برتر در صنعت کالای خواب، برای تولید تشک های مموری فوم، حداقل هسته و لایه حمایتی تشک را از فوم سرد متراکم و یا فنر های پاکتی میسازند و برای القای حالت پشتیبانی و راحتی مموری فوم، یک یا چند لایه از آن را برای لایه راحتی تشک استفاده می کنند.

آیا تشک مموری فوم برای کمر درد خوب هستند؟

تشک های مموری فوم گزینه خوبی برای افراد مبتلا به کمردرد هستند. آنها از انحنای طبیعی ستون فقرات حمایت می کنند که استرس و خستگی را در بدن کاهش می دهد و به کاهش کمردرد کمک می کند. اما دقت کنید ضخامت بیش از 10 سانتیمتر برای تشک مموری فوم به دلیل فرورفتن بیش از حد بدن در تشک، برای کمر درد مناسب نیست؛ در نتیجه از تشک های ترکیبی با هسته محکم و مموری فوم نازک استفاده کنید.

آیا تشک مموری فوم برای افرادی که به پهلو می خوابند خوب است؟

بله؛ بهترین انتخاب برای خواب به پهلو یا به بغل، تشک مموری فوم است. چراکه مموری فوم به خوبی از نقاط فشار جلوگیری کرده و به شکل منحنی بدن تغییر شکل می دهد. در نتیجه تراز ستون فقرات نیز در این حالت حفظ می شود.

 

دیگر انواع تشک طبی تخت خواب

بازار صنایع کالای خواب طبی همه روزه در حال تولید تشک های مدرن برای تخت خواب هستند؛ اینجا دیگر انواع تشک طبی را معرفی می کنیم.

تشک لاتکس چیست؟

لاتکس چیست

لاتکس ماده ای است گیاهی که از صمغ درختان گرفته میشود و ویژگی های همچون؛ خاصیت ارتجاعی بالا، عدم پارگی به دلیل مقاومت در برابر کشش،استحکام فوق العاده بالا، مقاوم در برابر محیط های خشک و مرطوب، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و الکل و قابلیت انعطاف پذیری بالا دارد و به سبب موجب شده از آن در تولید کالای خواب به خصوص تشک طبی و بالش طبی کاربرد داشته باشد.

این مورد به عنوان تشکی با مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف شناخته شده است و همچنین تحمل وزن بالا از دیگر ویژگی تشک لاتکس است. بدون شک استفاده از این ماده گیاهی در تولید کالای خواب یکی از بهترین کشف های بشر به حساب می آید.

ادامه مطلب

 

تشک هیبریدی چیست؟

تشک هیبریدی

تشک هیبریدی (Hybrid Mattresses) یکی از انواع تشک تخت خواب است که در دسته تشک های فنردار قرار می گیرد. فنر های پاکتی یا جیبی در بسته های کوچکی قرار دارند که هر یک به صورت مجزا و مستقل در کنار هم در هسته مرکزی تشک چیده شده اند. بالا و پایین این هسته را لایه های راحتی و پایه از انواع فوم مانند مموری فوم، لاتکس، فوم ژله ای، فوم پلی اورتان، پنبه و … تشکیل شده است.

ادامه مطلب

 

تشک ترکیبی چیست؟

منظور از تشک ترکیبی ساختار متشکل از چند متریال در یک تشک است. برای مثال تشک لاتکس اگر یک لایه دیگر از مموری فوم داشته باشد و یا لایه راحتی و هسته مرکزی تشک از متریال های مختلف باشند، می توان آن را یک تشک ترکیبی دانست. بهترین ساختار برای تشک های استاندارد مانند تشک طبی، یک ساختار ترکیبی است؛ چرا که یک ماده درجه یک مانند مموری فوم یا لاتکس در صورتی که کل ساختار تشک را تشکیل دهد، نمی تواند پشتیبانی خوبی از بدن شما و کاهش فشار مناسب داشته باشد.

ادامه مطلب

دسته بندی مقالات

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.