خانه » مجله اینترنتی » کالا و محصولات خواب » معرفی انواع بالش طبی

معرفی انواع بالش طبی

انواع بالش طبی

بالش طبی نوعی بالش ارگونومیک است که دارای دو سطح با ارتفاع متفاوت است که سبب حفظ ستون فقرات در یک راستا می شود. در واقع ظاهر بالش های طبی شبیه حرف u می باشد. که سر در درون فرورفتگی بالش قرار می گیرد. اما این محصولات طبی از کالای خواب به چندین نوع تقسیم می شود که در زیر در مورد آنها به اختصار توضیح خواهیم داد. اهمیت انتخاب صحیح بین انواع بالش طبی و نحوه استفاده از آن کمتر از تشک تخت خواب نیست! پس در انتخاب بهترین نوع، دقت کنید.

البته به این نکته دقت داشته باشید که بالش طبی تنها برای تخت خواب نیست. بالش های مختلفی برای خواب و نشستن وجود دارد. هر یک از این انواع بالش طبی میتواند برای زانو درد، دیسک گردن، گردن درد، کمر درد، درد دنبالچه و … مناسب باشد. ما در ادامه انواع بالش های ارتوپدی را برای هر شرایط خاص و نحوه استفاده صحیح از آنها را به وضوح شرح داده ایم.

انواع بالش را بر اساس نحوه استفاده به بالش روی تخت، بالش نشستن، بالش گردنی هنگام نشستن و یا بالش های لگن و کمر تقسیم بندی کرده ایم. بهترین انواع بالش طبی بر اساس جنس نیز از مدل های تولید شده با فناوری لاتکس، مموری فوم و پلی استر نام برده ایم. در ادامه همه ی موارد را بررسی کرده و با استفاده از تصویر، شکل و شمایل آنها را به شما نمایش خواهیم داد.

مزیت بالش طبی در صاف کردن گردن

ابتدا تعریف کوتاهی داشته باشیم از بالش طبی

طبق تعریف بالش طبی: بالش طبی (Orthopedic pillow) مانند تشک طبی رسالت صاف نگه داشتن مهره های گردن و ستون فقرات را دارد. فرم بالش طبی باید به راحتی با انحنای سر چفت شود و با شکل سر شما فرم بگیرد تا فشاری به مهره های گردن وارد نشود. جنس این بالش ها بسیار مهم است و نمونه های لاتکس و مموری فوم امتحان خود را در تولید بهترین بالش های ارتوپدی به خوبی پس داده اند.

این محصول بخش مهمی از وسایل کالای خواب و اجزای آن است. بالش طبی یا همان بالش ارتوپدی شکل مشخصی دارد که با سایر بالش های موجود در بازار و سنتی متفاوت است. بخشی از این بالش کمی برجستگی دارد و گردن را حمایت میکند و در جایی که سر قرار میگیرد فرو رفتگی دارد.

برای برخی افراد این شکل به صورت وارانه باید قرار بگیرد یعنی ناحیه برجستگی زیر سر و ناحیه فرورفتگی زیر گردن قرار میگیرد. بالش طبی برای افرادی که در طول شب مرتبا موقعیت خود را تغییر می دهند بسیار مناسب است. ضمنا هر بالشی که انتخاب می شود، باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بدن احساس کند.

9 مورد از بهترین انواع بالش طبی بر اساس تکنولوژی ساخت و جنس آنها

به صورت مختصر، بالش طبی به بالشی گفته می شود که بتواند تراز مهره های گردن و ستون فقرات را حفظ کند. تراز کردن گردن و کاهش فشار روی آن، باعث حفظ سلامت گردن شده و از آسیب به آن، بخصوص در افرادی که درد گردن دارند، جلوگیری می کند. متریال و مواد به کار رفته در هر بالش با توجه به نیازهای مختلف متفاوت است و ممکن است یک نوع از بالش برای فردی مفید و برای دیگری مفید نباشد. در زیر به بررسی انواع بالش طبی بر اساس جنس و تکنولوژی ساخت آن می پردازیم.

1. بالش میکروفیبر

بالش میکروفیبر

بالش میکروفیبر

بالش های میکروفیبر حاوی رشته های ظریفی از مواد مصنوعی مانند پلی استر یا نایلون هستند. این نوع بالش ها جز بالش های اقتصادی یا ارزان قیمت به حساب می آیند که دوام کمتری دارند.

2. بالش میکروفایبر

بالش میکروفایبر

بالش میکروفایبر

این نوع بالش ها تنوع بسیار زیادی در اندازه و طرح دارند اما دما را در خود حفظ می کنند و برای افرادی که اصطلاحا گرمایی هستند مناسب نیست.

3. بالش پر

بالش پر

بالش پر

این نوع از بالش ها تشکیل شده از پرهای طبیعی که معمولا از پر غاز و مرغابی هستند و از بهترین های کالای خواب راحت بشمار می آیند. این بالش های نرم و راحت هستند و عمر طولانی دارند اما جز بالش های طبی به حساب نمی آیند. و بعد از مدتی استفاده بایستی مرتب ابن بالش ها را پف کرده و سپس مورد استفاده قرار دهند. البته این نوع بالش ها ممکن است برای بعضی افراد حساسیت زا باشد و برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب نیست.

این نوع بالش ها بسیار شیک و بادوام هستند. دو نوع خاص از این مدل را می توان نام برد:

  • پر زیر شکم اردک یا غاز (Down)
  • پر رویی و پوشاننده اردک یا غاز (Feather)

بالش های پر نسبت به بالش پنبه ای، قیمت بیشتری دارند و می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای پنبه باشند. چراکه بالش پنبه ایی طول عمر کمتری دارد و امکان جذب رطوبت و کپک زدگی در داخل بالش نیز بیشتر است.

4. بالش مموری فوم

بالش مموری فوم

بالش مموری فوم

این بالش ها از فوم های حافظه دار تشکیل شده اند و به خاطر استفاده از این مموری فوم ها نقش حمایتی از گردن و کمر را به عهده دارند و جز دسته بالش های نسبتا سفت محسوب می شود.

محبوبیت بالش های مموری فوم به دلیل راحتی و فرم گیری عالی با شکل سر است و می توانند برای همه ی موقعیت های خواب مناسب باشند. این به سر و گردن شما اجازه می دهد تا بالش مموری فوم را در موقعیتی قرار دهد که برای شما راحت تر است.

مزایای بالش طبی مموری فوم:

  • پشتیبانی خوب و تسکین درد
  • ریسک توده و جم شدن مواد داخلی را ندارد
  • فرم گیری عالی و سریع با سر و برگشتن به حالت اصلی بعد از بلند شدن

معایب بالش طبی مموری فوم:

  • باید چگالی فومی را پیدا کرد که مانع از گردش هوا نشود
  • برخی از مموری فوم ها گرمای بدن را حفظ می کنند و باعث عرق کردن می شوند، مخصوصا اگر رویه خوبی روی آن نصب نشود

5. بالش لاتکس

بالش لاتکس

بالش لاتکس

فوم لاتکس از شیره درخت کاچوئو تشکیل شده و یکی از گران‌ترین متریال برای تولید انواع بالش و تشک طبی است. این ماده شبیه مموری فوم عمل می کند با این تفاوت که لاتکس گرما را در خود حفظ نمی کند.

بالش های لاتکس به دلیل سطح بالایی از حمایتی که برای سر و گردن شما ایجاد می کنند، محبوبیت بالایی دارند و همچنان احساس نرم و راحتی را حفظ می کنند. بالش های لاتکس هم در مواد جامد و هم در مواد خرد شده و تزریق شده با ژل فروخته می شوند. با این حال، حتما مراقب بالش های مخلوط لاتکس باشید که معمولاً با فوم پلی یورتان ترکیب می شوند، که به طور بالقوه می تواند سمی باشد.

مزایای بالش طبی لاتکس

  • ماندگاری بالا
  • قالب گیری و پشتیبانی ارتوپدی عالی
  • گردش هوای عالی و ضد تعریق
  • قابل تجزیه زیستی و کاملا سازگار با شرایط محیطی مختلف

معایب بالش طبی لاتکس

  • در انواع مصنوعی آن ممکن است بو بگیرد
  • قیمت بالایی دارند

دو نمونه بالش طبی لاتکس ما را که با توجه به ارتفاع کم کاملا مناسب افراد پشت خواب هستند، شامل موارد زیر است:

1. بالش طبی لاتکس 6 سانتیمتری برند دانلوپیلو

بالش_دانلوپیلو_طبی

مشاهده مشخصات و قیمت

2. بالش طبی لاتکس 7 سانتی متری برند آلمانی دانلوپیلو

بالش طبی

مشاهده مشخصات و قیمت

 

6. بالش کتان نخی

بالش کتان طبی

محبوبیت بالش‌های نخی استاندارد به نفع مواد مصنوعی جدیدتر مانند مموری فوم و مواد طبیعی مانند لاتکس، رو به کاهش است. اما بالش‌های کتان از مواد بالش کلاسیک ساخته شده‌اند که مزایای خاصی دارند، به‌ویژه برای افرادی که به مواد مصنوعی حساسیت دارند. علاوه بر این، از آنجایی که بالش‌های کتان تمیز می‌شوند، شستن مرتب آن ها مشکلی ندارد.

برخی از مزایای بالش کتان

  • ضد حساسیت
  • پارچه سبک و خنک
  • بی بو

برخی معایب بالش کتان

  • نیاز به تمیز کردن منظم برای جلوگیری از رشد کنه ها و کپک ها دارد
  • قالب شدن آنها با شکل سر و پشتیبانی ارتوپدی ضعیفی دارند
  • مواد داخل آن می تواند توده ای شود

البته انواع دیگری از بالش های طبی هستند که بازار آنها در ایران خیلی گرم نیست و به سختی می توان آن ها را پیدا کرد، از جمله چند مورد زیر:

  • بالش های فنر دار (Innerspring)
  • بالش های تزریق شده با ژل (Gel)
  • بالش آبی (Water)

7. بالش طبی بامبو

بالش ارتوپدی بامبو

بالش های بامبو برای مدتی روند رو به رشدی در صنعت کالای خواب داشته اند، احتمالاً به دلیل خواص ضد میکروبی و توانایی جذب رطوبت. اکثر بالش‌های بامبو در واقع از یک فوم خرد شده با پوسته ویسکوز بامبو ساخته شده‌اند، به این معنی که از مزایای یک بالش مموری فوم با خواص خنک‌کنندگی بامبو برخوردار می‌شوید.

مزایای بالش طبی بامبو

  • ضد میکروب و باکتری
  • ضد حساسیت
  • خنک کننده و رطوبت گیر

معایب بالش طبی بامبو

  • ممکن است بوی شیمیایی داشته باشد
  • وزن بالش سنگین است
  • تمیز کردن آن مشکل است

8. بالش طبی پر شده با ژل

بالش طبی ژل

بالش های ژل به دلیل توانایی آنها در خنک نگه داشتن افراد در شب تبلیغ می شود. بسیاری از بالش‌های ژله‌ای در واقع از ژل ترکیب شده با مواد دیگری مانند فوم یا لاتکس ساخته می‌شوند تا مزایای خنک‌کنندگی ژل را همراه با نرمی ماده‌ای دیگر داشته باشند. مواد ژل سفت است و شکل خود را به خوبی حفظ می کند.

مزایای بالش طبی ژل

  • ضد حساسیت
  • قابلیت خنک کنندگی
  • مراقبت از آن آسان است

معایب بالش طبی ژل

  • خیلی سفت برای برخی افراد
  • گران قیمت

9. بالش طبی پر شده با پلی استر

بالش پلی استر

الیاف پلی استر که گاهی اوقات به آن پلی پر نیز می گویند، یک انتخاب محبوب بالش با توجه به بودجه است. با این حال، به دلیل مواد ارزان‌تری که بالش‌های پلی‌فیل با آن ساخته می‌شوند، تمایل دارند گرما را جذب کرده و ممکن است مواد آن گلوله و توده ای شود.

مزایای بالش طبی پلی استر

  • مقرون به صرفه
  • سبک وزن
  • ضد حساسیت

معایب بالش طبی پلی استر

  • می تواند توده ایجاد کند
  • قابلیت گردش هوای ضعیف
  • طول عمر مفید کم

5 مورد از انواع بالش طبی برای مشکلات و درد های مختلف

1. بالش زانو درد

بالش زانو درد

بالش زانو درد

بالش زانو درد به راحتی بین زانوهای شما قرار می گیرد و با طراحی ارگونومیک بیشترین حمایت و پشتیبانی را از کمر و زانوها دارد . این نوع بالش درد سیاتیک و فشار روی کمر را کاهش می دهد. هنگام استفاده از این نوع ممکن است چندین روز طول بکشد تا بدن شما با بالش زانودرد سازگار شود.

2. بالش گرد نشستن

بالش گرد نشستن

بالش گرد نشستن

این نوع بالش ها برای افرادی طراحی شده است که به دلیل گودی کمر و یا کمر درد نمی توانند روی سطوح صاف بنشینند و بایستی نشیمنگاه فرد چند سانتی متری بالاتر قرار بگیرد تا درد آنها کاهش یابد در واقع مناسب ترین حالت برای نشستن این افراد استفاده از بالش گرد است.

3. بالش های گردنی

بالش گردنی

بالش گردنی

انواع بالش گردنی معمولاً برای افرادی طراحی شده اند که به پشت می خوابند و دارای قسمتی شیبدار برای حمایت از گردن هستند. هنگامی که سر را در بالش قرار می دهید باید تکیه بالش را روی سطح گردن خود حس کنید. در این نوع بالش ها فشاری ب گردن و سر فرد احساس نمی شود و خوابی راحت خواهند داشت.

4. بالش بارداری

بالش بارداری

بالش بارداری

بالش های بارداری در واقع نوعی تشک هم نیز به حساب می آیند زیرا تمام بدن را مورد حمایت خود قرار میدهد و به شکل سی انگلیسی طراحی شده است این نوع بالش پشتیبانی لازم از کمر، باسن، پاها و شکم که معمولا در این دوران حجم بیشتری دارد را انجام میدهد تا مادر راحت ترین حالت خود در خواب را بدون اینکه به شکم فشاری وارد شود تجربه کند.

5. بالش کمردرد

بالش کمردرد

بالش کمردرد

بالش کمر درد برای افرادی طراحی شده است که در قسمت ستون فقرات، مهره ها و یا سیاتیک درد دارند زیرا این نوع بالش ارتفاع کمتری نسبت به سایر بالش ها دارند و باعث می شود انحنای بدن را هنگام خواب در یک راستا قرار دهند.

برای آشنایی با بهترین مارک خارجی بالش طبی موجود در بازار ایران، مقاله “بهترین برند بالش طبی” را مشاهده کنید.

انواع بالش طبی بر اساس نحوه استفاده

هر فرد با توجه به نوع خوابیدن بایستی بالش طبی متفاوتی را به سبد کالای خواب خود اضافه کند. تا کیفیت خواب خود را تضمین کند. برا مثال افرادی که به پشت میخوابند با افرادی که به شکم و یا پهلو می خوابند، نوع بالش انتخابی آنها قطعا متفاوت است.

افرادی که به پهلو می خوابند بالش هایی نازک بین پاهای خود قرار می دهند تا از ایجاد فشار به کمر جلوگیری کنند. و افرادی که به پشت می خوابند بایستی از بالش هایی با ارتفاع کمتر استفاده کنند تا گردن و ستون فقرات کمتر اختلاف کمتری داشته باشند و اصطلاحا تراز باشند. ضمنا هر کس که دچار گردن درد نیز هست باید بالشی انتخاب کند که حمایت و پشتیبانی از گردن داشته باشد.

همچنین افرادی که خروپف می کنند بایستی از بالش های بلند استفاده کنند که سر، کمی بالاتر از گردن قرار بگیرد. و در آخر اینکه افرادی که حساسیت دارند حتما بالش هایی با گواهی ضد آلرژیِ خریداری کنند.

بهترین انواع بالش طبی برای دیسک گردن و کمر

سالانه افراد زیادی از درد گردن و یا گردن رنج می برند که ناشی از کار زیاد و یا داشتن عادت های نادرست در خوابیدن است یکی از راهکارهای کاهش دردهای مزمن این ناحیه از بدن استفاده از بالش طبی است. دو نوع از پرطرفدارترین بالش های طبی مخصوص دیسک گردن و کمر درد، بالش های مموری فوم و لاتکس هستند

بالش طبی لاتکس:

فوم این بالش از صمغ درختان کائوچو گرفته می شود که با طبیعت سازگار می باشد . مهم ترین ویژگی این بالش نقش حمایت کنندگی از کر و گردن را دارد . از انجایی که هوا را در خود جریان می دهد آنتی باکتریال و آنتی آلرژی نیز می باشد.

بالش طبی مموری فوم:

این بالش نیز همچون بالش لاتکس پشتیبانی بسیار بالایی از سسون فقرات و گردن دارد به گونه ای که شانه ها را به خوبی حمایت می کند و آنها را در راستای انحنای طبیعی بدن نگه می دارد.

انواع بالش طبی برای تخت خواب

افراد با توجه به عارضه خود و عادت های خوابیدن بایستی بالش طبی موردنظرشان را برای تخت خواب جهت تکمیل کالای خواب انتخاب کنند. انواع بالش طبی را در بالا عنوان کردیم اما نحوه خوابیدن هر فرد با فرد دیگر کاملا متفاوت است به همین دلیل یک نوع بالش طبی را نمی توان برای همه تجویز کرد. برای مثال افرادی که دارای گردن درد هستند باید از بالش های یو شکل برای تخت خواب خود استفاده کنند که سر در فرورفتگی بخش میانی بالش فرو برود.

و یا برای افرادی که کمردرد دارند بالشی با ارتفاع کم در تخت خواب خود قرار دهند تا فاصله بین ارتفاع گردن با کمر زیاد نباشد و کمر بتواند در انحنای طبیعی خود با گردن قرار بگیرد. در نهایت اینکه از هر نوع بالشی را می توان بر روی تخت خواب استفاده کرد اما بستگی به نوع نیاز و میزان راحتی شما دارد.

پیشنهاد می کنیم بالش های طبی یا معمولی خود را با روبالشی بپوشانید تا نظافت و سلامت تخت خواب شما، در بهترین حالت حفظ شود. در صورت تمایل برای خرید، نمونه های روبالشی شیک و جدید ما را مشاهده کنید.

3 مورد از بهترین انواع بالش طبی برای نشستن

زیر نشیمنی طبی

انواع بالش طبی زیر نشمینی برای افرادی که از کمر درد رنج می برند طراحی و تولید شده است که در زیر به تعریف مختصری از هر یک می پردازیم.

1. زیرنشیمنی فومی:

این محصول از جنس فوم سخت تولید می شود که تقریبا در هر جایی مانند خانه ، ماشین ف محل کار می توان از آن استفاده کرد. دارای روکش زیپ دار قابل شستشو هستند و همچنین جریان هوا در این نوع بالش به دلیل داشتن سوراخ در ناحیه میانی برقرار است.

2. زیرنشیمن فوم نرم:

این زیر نشمینی ها طوری طراحی شدهاند که فشار را از روی استخوان دنبالچه بر میدارد و وزن بالاتنه را به طور یکسان در سایر نقاط نشیمنگاه توزیع می کند.

3. زیر نشیمنگاه بارداری:

این بالش برای مادران باردار و افرادی که دارای درد در ناحیه ستون فقرات و دنبالچه هستند طراحی شده است این بالش به جریان خون در ناحیه آسیب دیده کمک می کند و برای استفاده طولانی مدت نشستن مثل سفر و دوران بارداری مناسب است.

انواع بالش طبی برای کودکان

بالش طبی کودکان

استفاده از بالش های گوناگون در هر برهه زمانی از رشد کودک کاملا متفاوت است زیرا در هر سن احتمالا نحوه خوابیدن کودک فرق خواهد داشت. انواع بالش های طبی برای کودکان از همان متریال بالش بزرگسالان است اما با این تفاوت که ارتفاع بالش کودکان بسیار کمتر است و جنس رویه بالش طبی کودکان معمولا از پنبه و الیاف لطیف و نرم استفاده می شود.

اگر کودک روی شکم و یا کمر می خوابد تا زمان 15 ماهگی نیازی به بالش ندارد. اما بعد از دو سالگی معمولا به پهلو نیز می خوابند با تغییر وضعیت، گردن نیاز به حمایت دارد تا از ستون فقرات و کمر محافظت کند بنابراین باید از بالش هایی با ارتفاع کم استفاده شود.

بعد ار دو سالگی با رشد سر کودک بایستی از بالش هایی با ارتفاع چهار و یا پنج سانتی متر استفاده کنید. ناگفته نماند به هیچ عنوان از بالش بزرگسالان برای کودک خود استفاده نکید زیرا علاوه بر ارتفاع نامناسب که باعث درد در گردن کودک می شود می تواند منتقل کننده انواع باکتری به کودک نیز باشد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع بالش طبی برای استفاده های مختلف پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که هر بالش با توجه به عادت های خوابیدن متفاوت طراحی شده است که هر فرد با توجه به نیاز و عادت هایش بالش مورد نظر خود را انتخاب خواهد کرد. برای مثال افرادی که کمر دارند با افرادی که دچار زانو درد و یا دیسک گردن هستند هر کدام بالش مخصوص همان عارضه را بایستی خریداری کنند.

ضمنا افرادی که دارای شرایط خاص هستند مانند خانم های باردار و یا کودکان و سالمندان هر کدام نیاز به بالش متناسب با وضعیت خود دارند. فروشگاه اینترنتی ژرمن کالا وارد کننده انواع کالای خواب از برند های خارجی آلمانی، ترکی و ایتالیایی است که علاوه بر تشک طبی و لحاف و سایر اکسسوری خواب چندین نمونه بالش طبی را عرضه می نمایید که از طریق سایت ژرمن کالا می توانید تمام محصولات اورجینال این شرکت را مشاهده کنید.

مقالات پیشنهادی ما

مزایای بالش طبی چیست؟

مزایای بالش طبی

کلافگی ناشی از یک خواب بد در تمام طول روز فرد را آزار می دهد و انتخاب یک کالای خواب استاندارد تا حدودی این وضعیت را بهبود می بخشد. اگر کوفتگی در ناحیه گردن مداومت داشته باشد بایستی به فکر تغییر بالش خود به یک بالش طبی مناسب باشید. شاید یکی بخاطر پیشنهاد دکتر جهت رفع درد گردن به استفاده از بالش طبی تشویق شده و دیگری برای بهره گیری از مزایای آتی و خواب راحت! به هر حال بالش طبی مانند تشک طبی برای تمامی سنین و تمامی مشکلات سر و گردن، بهترین مزایا را خواهد داشت.

ادامه مطلب

 

انواع تشک طبی

انواع تشک طبی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تنوع محصولات کالای خواب رو به افزایش است و تشک طبی از این امر مستثنی نبوده و خود را با نیازهای مختلف منطبق، و در شکل های گوناگون ظاهر شده است. هر مدل از تشک طبی برای نیاز خاصی قابل استفاده است. قبلا عموم تشک ها با پشم و پنبه و با استفاده از فنر های یک دست ساخته و مونتاژ می شدند. اما هم اکنون در سال 1401، نام هایی همچون لاتکس، مموری فوم و هیبریدی به گوش میرسد که آوازه محبوبیت آنها، جهان را فرا گرفته است.

ادامه مطلب

 

انتخاب بالش براساس مدل خوابیدن

انتخاب-بالش-براساس-مدل-خوابیدن-

انتخاب صحیح یک بالش یا بالشت مناسب به شما برای داشتن یک خواب راحت بسیار کمک می‌کند. یک خواب عمیق و آرام علاقه هر شخصی مخصوصا در زندگی شهرنشینی و پر از استرس امروزه است. جالب است بدانید خواب به ندازه، درست و کامل بر سلامت قسمت های مختلف بدن از جمله معده، کلیه ها، اعصاب و روان و حتی پوست شما تاثیر مثبت می‌گذارد. روزهای پرکار و پر از تنش امروزی به یک استراحت عمیق برای بازیابی انرژی و آرامش نیاز دارند.

ادامه مطلب

دسته بندی مقالات

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.