داخل تشک طبی چیست؟

ساختار لایه های داخلی تشک طبی

رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون؟ در اینجا باید بگوییم خیر. بسیار مهم است که بدانید درون تشک هایی که از آن استفاده می کنید از چه موادی تشکیل شده است زیرا همین مواد به طور مستقیم بر سلامتی شما تاثیر می گذارند بنابراین داشتن یا نداشتن یک خواب راحت هم از همین مواد نشات می گیرد. معمولا مواد تشکیل دهنده تشک ها از فوم، یونولیت، فنر و لاتکس است. هر تولید کننده متناسب با کیفیت موردنظرش از موارد گفته شده استفاده می کند. بنابراین گول ظاهر رویه و یا روکش تشک را نخورید و حتما از مواد تشکیل دهنده تشک انتخابی خود مطلع شوید.

برای درک بهتر آنچه که داخل تشک طبی است، بهتر است ابتدا تعریفی داشته باشیم از تشک طبی و انواع آن. چرا که ساختار تشکیل دهنده تشک طبی در انواع مختلف آن مانند، لاتکس، مموری فوم، فنری و هیبرید، با همدیگر متفاوت است و حتی ساختار برخی از مدل های تشک طبی، ترکیبی از مدل ها و مواد تشکیل دهنده تشک می باشد.

تشک طبی چیست؟

لایه های تشک طبی

قبل از معرفی تشک طبی باید بگوییم که تشک طبی تنها برای افراد بیمار طراحی نشده است و هر آن کس که به سلامتی خود اهمیت می دهد. باید از تشک طبی استفاده کند تا علاوه بر تجربه یک خواب آرام از دردهای احتمالی نیز جلوگیری کند. اولین ویژگی تشک طبی محافظت و پشتیبانی از ستون فقرات است. بنابراین تجویز پزشک برای هر فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته و یا بایستی از تکان هایی با شدت پرهیز کند، تجویز می شود.

تشک طبی یا تشک ارتوپدی نوعی تشک است که وظیفه پشتیبانی از مفاصل را به عهده دارد. این تشک با انعطاف پذیری بالایی که دارد برای افرادی که کمردرد مزمن یا بیماری جسمی و ناتوانی دارند بسیار مناسب است. اغلب این نوع تشک ها فنر ندارند و معمولا از جنس فوم (لاتکس یا مموری)، اسفنج یا یونولیت ساخته می شوند.

تشک طبی در واقع تشکی است که کمک می کند بدن شما هنگام خواب در طبیعی ترین حالت و کمترین فشار وارد شده به آن قرار بگیرد. تشک با فرو رفتن در نقاط فشار بدن و فرم گرفتن با شکل بدن، می تواند خط ستون فقرات را تراز کرده و از فشار به آن جلوگیری کند. اینکار به کاهش درد در بدن کمک زیادی می کند. تشک های طبی از مواد مختلفی مانند فوم های مموری فوم، لاتکس، فنر های پاکتی و یا ترکیبی از آنها تولید می شوند. در این میان استفاده از لاتکس طبیعی به دلیل مزایای متعدد بسیار مورد توجه محققان و نیز مصرف کنندگان مختلف قرار گرفته است. اما چرا؟

ساختار و لایه های داخلی انواع تشک طبی

تولیدکنندگان برای پاسخ به نیازهای بدن جهت داشتن خوابی با کیفیت دست به طراحی انواع تشک طبی زده اند که ساده ترین آنها تشک طبی فنری است که خود به دو نوع فنری منفصل و متصل تقسیم می شود. نوع دیگر و پر طرفدار تشک طبی، مموری فوم است که به دلیل پوشش دهی استاندارد کمر و همچنین انعطاف ملایمی که نسبت به اندام ها دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تشک طبی پاکتی گونه دیگری از تشک طبی است که مشابه همان تشک فنردار منفصل است. این تشک از فنرهای منفصل تولید شده و برای تخت های دو نفره گزینه مناسبی است زیرا فنرهای درون تشک به یکدیگر متصل نبوده و فردی که کنار شما خوابیده متوجه تکان های تخت نمی شود.

مهم ترین نوع تشک طبی تشک های لاتکس است که با توجه به فرورفتگی و برآمدگی های بدن منعطف است و ستون فقرات را در یک راستا قرار می دهد و فشار وارد شده را توزیع می کند به همین دلیل برای افراد بیمار و خانم های باردار بسیار توصیه می شود. انواع تشک و لایه های راحتی و پایه یا هسته مرکزی آنها، عامل اصلی ضخامت تشک طبی است.

5 مدل تشک مناسب طبی

ساختار داخلی تشک طبی لاتکس

چرا تشک لاتکس را جز بهترین های تشک طبی میدانیم؟ لاتکس چیست؟ ویژگی های منحصر به فرد این نوع تشک، باعث شده در قله تشک ها قرار بگیرد. تشک لاتکس از شیره صمغ درختان کائوچو گرفته شده، این شیره بعد از قرار گرفتن در معرض هوا به حالت جامد در می آید و تولید کنندگان کالای خواب از این ماده در ساخت محصولات خود استفاده می کنند.

لاتکس دارای روزنه هایی است که سبب گردش هوا می شود و از تعریق فرد جلوگیری می کند. تشک طبی لاتکس هفت ناحیه از ستون فقرات را پوشش و در یک راستا قرار می دهد و از پیچ خوردگی کمر در هنگام خواب جلوگیری می کند. در نتیجه لاتکس از متریال های بسیار مناسب برای تشک افرادی با مشکل کمر درد و دیسک کمر می باشد.

با فرم گیری این ماده فوم ژله ای با فرم بدن، مانع بهم ریختن تراز ستون فقرات و فشار بر آن می شود که نتیجه آن ارائه خوابی آرام و بدون درد به شما خواهد بود. به هر حال اگر می خواهید بهترین تشک برای کمردرد را پیدا کنید، روی این گزینه بیشتر تمرکز کنید.

ساختار داخلی تشک لاتکس

البته برخی از مدل های تشک طبی لاتکس که در مجموعه محصولات ما موجود می باشد، دارای فنر های پاکتی و یک لایه مموری فوم باکیفیت نیز می باشد. در کل نمی توان برای تمام مدل های تشک لاتکس یا مدلهای دیگر، یک ساختار داخلی یکسان در نظر گرفت. شرکت های مختلف ترکیب این لایه ها را با توجه به امکانات و برند خود، متفاوت میچینند. اما تصاویری که برای شما آماده کرده ایم، عموم تشک ها را شامل می شود و عموما به همین شکل تولید و به بازار عرضه می شوند و داشتن این لایه های باکیفیت، از ویژگی های تشک طبی خوب می باشد.

ساختار داخلی تشک طبی مموری فوم

فوم حافظه دار یا همان مموری فوم خود را با ساختار بدن فرد منطبق می کند به گونه ای که این نوع تشک نه انقدر نرم است که فرد به طور کامل فرو برود و نه آنقدر سفت است که حرکت بر روی آن سخت صورت بگیرد بنابراین رفتاری منعطف دارد. این ویژگی باعث می شود برای افرادی که دچار درد در ناحیه کمر هستند بسیار توصیه شود. این نوع تشک تراکم بالایی دارد و به همین دلیل فشارهای وارده را به تمام نواحی پخش کرده و فرد احساس درد نمی کند.

ساختار داخلی تشک طبی مموری فوم

در بیشتر تشک های مموری فوم، لایه زیرین دارای موج یا منافذی برای گردش هوا داخل تشک می باشند. البته قابلیت گردش هوا در تشک های لاتکس به مراتب بهتر از تشک های مموری فوم می باشد. فراموش نکنید که بهترین برند های تشک طبی، حداقل یک لایه راحتی از مموری فوم را در برنامه تکمیل تشک طبی خود دارند و این ماده نرم فرم گیرنده، از بهترین جنس های تشک تخت خواب می باشد.

ساختار داخلی تشک طبی فنری

تشک طبی فنری ابتدایی ترین نوع تشک طبی می باشد که معمولا از مرغوبیت بالایی برخوردار نیستند زیرا بعد از استفاده کوتاه مدت دچار فرورفتگی خواهند شد. البته ناگفته نماند بسیار بستگی به نوع فومی که بر روی فنرها به کار می رود، دارد. جنس تشک های فنردار به دو نوع منفصل و متصل تقسیم بندی می شوند که در تشک طبی فنری منفصل، فنرها به صورت مستقل هستند.

در نتیجه حرکت در یک نقطه از تشک سبب تکان در سایر نقاط تشک نخواهد شد. اما در تشک طبی متصل همه فنرهایش در هم تنیده هستند. امروزه اغلب تشک های طبی فاقد فنر هستند.

ساختار داخلی تشک فنری متصل

این مدل تشک ها دارای فنر های متصل هستند که عموما به عنوان تشک های ارزان در بازار یافت می شوند. محبوبیت این مدل تشک ها با روی کار آمدن فنر های پاکتی و مدل های لاتکس بدون فنر، به شدن نزول کرده است. چرا که فنر های متصل علاوه بر طول عمر کمتر و ایجاد صدا بعد از چند وقت استفاده، حرکت را به کل تشک منتقل می کنند.

ساختار داخلی تشک طبی فنر پاکتی یا هیبریدی

تشک طبی فنر پاکتی همان تشک طبی هیبریدی با فنر منفصل است. درون این نوع تشک از مجموعه ای از فوم و فنر تشکیل شده است. فنرهای تشک طبی پاکتی به طور مستقل درون تشک جاگذاری شده اند و فعالیت هر کدام از دیگری به صورت جداگانه انجام می شود. به طوری که در هر نقطه از تشک حرکتی صورت بگیرد جنبش فقط در همان نقطه صورت می گیرد و کل تشک به لرزش نمی افتد. ویژگی دیگر این تشک سفت بودن آن است زیرا ساختار درون تشک از چندین لایه فوم و فنر است و برای افرادی که عادت به خوابیدن بر روی سطح سفت دارند مناسب است.

ساختار داخلی تشک های هیبرید طبی

این مدل تشک های با تکنولوژی فنر های پاکتی وارد بازار شده و جایگزین بسیار مناسبی برای فنر متصل ها می باشد. در برخی مدل های تشک طبی هیبرید یا فنر پاکتی، مانند تصویر فوق از فوم یا لاتکس نیز استفاده شده است که به عملکرد بهتر آن بسیار کمک می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تشک فنر پاکتی، مقاله “تشک هیبریدی چیست” را مطالعه کنید.

با دوام ترین جنس و متریال تشک طبی چیست؟

برای اینکه به کیفیت یک تشک مرغوب پی ببریم بایستی موارد زیر را مدنظر قرار دهیم.

  • اولین نکته، توجه به مواد تشکیل دهنده تشک که از فوم، یونولیت و یا لاتکس باشد. که همانطور که در بالا توضیح داده شد لاتکس با دوام ترین نوع تشک طبی است.
  • نکته دوم توجه به اینکه تشک موردنظر فنر دار است یا بدون فنر ، زیرا تشک های طبی استاندارد معمولا بدون فنر هستند.
  • نکته سوم اینکه جنس پارچه رویه تشک بسیار مهم است توجه داشته باشید از نخ و پنبه باشد و خریدن تشکی که لایه روی آن از پلی استر و یا پلاستیک است خودداری کنید.
  • نکته چهارم برای خرید یک تشک طبی مناسب توجه به سفتی یا نرمی آن است. قبل از خرید حتما تشک موردنظرتان را امتحان کنید تا از میزان نرمی و سختی آن مطلع شوید. برای مثال کسی که دچار درد در ناحیه کمر است نباید از تشک خیلی نرم و یا خیلی سخت استفاده کند.

بنابراین با دوام ترین جنس تشک طبی از لاتکس طبیعی ساخته شده همچنین معمولا بدون فنر هستند. پارچه رویی آن مرغوب و ضدحساسیت و ضد باکتری باشد. عبور جریان هوا مسئله دیگری است که یک تشک طبی با کیفیت در خود جای داده است.

تشک طبی

مشاهده قیمت تشک طبی ژرمن کالا

چه جنسی برای تشک طبی کمترین حساسیت را دارد؟

بعضی افراد دچار حساسیت و آلرژی هستند بنابراین برای خرید تشک خود باید به متریال تشک مورد نظر توجه کنند. تشک طبی لاتکس به دلیل اینکه از صمغ درختان تولید می شود کاملا ضد آلرژی و آنتی باکتریال بوده همچنین به دلیل روزنه هایی که درون لاتکس قرار دارد گردش هوا به بهترین شکل انجام می شود و فرد در هنگام خواب عرق نمی کند در واقع باعث ثابت ماندن دمای بدن می شود.

جمع بندی

برای خرید هر نوع از تشک طبی باید توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده آن چیست؟ حتما قبل از خرید دست به مقایسه کالای مورد نظر با کالاهای مشابه بزنید و مشخصات هر یک را بررسی کنید. از فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارید مشاوره بخواهید. و در آخر نیاز و بودجه خود را بررسی و سپس اقدام به خرید کنید. البته برای انتخاب بهینه تر با توجه به وزن و پوزیشن خواب شما، حتما مقاله راهنمای خرید تشک را مطالعه کنید.

ما برای تمامی مشتریان خود تشک هایی از جنس لاتکس طبیعی، فنر های پاکتی و یا لایه های مموری فوم را آماده کرده ایم تا بتوانید کالای خواب خود را با هر متریالی که میپسندید، از برند های خارجی آلمانی تهیه کنید.

سوالات متداول

تشک طبی چه ویژگی خاصی را ارائه می دهد؟

یک تشک ارتوپدی یا طبی  وزن و فشار بدن را به صورت یکنواخت توزیع کرده تا نقاط فشار، به ویژه در گردن، پشت و باسن را خنثی کند و تراز ستون فقرات را حفظ نماید.

تفاوت تشک طبی با تشک معمولی چیست؟

بر خلاف تشک های معمولی که از مواد نرم مانند پنبه یا فوم ساخته می شوند، تشک های ارتوپدی معمولا از مواد سفت تری مانند لاتکس ساخته می شوند.

ساختار داخلی یک تشک طبی استاندارد از چه موادی است؟

صنایع برتر و برند های معتبر تولید کالای خواب طبی، از ترکیبات مختلفی برای لایه حمایتی (هسته مرکزی) و لایه راحتی تشک استفاده می کنند. اما بهترین متریال هایی که بهترین مارک ها در بر دارند، برای قسمت های مختلف شامل موارد زیر است:

  • در هسته تشک (لایه حمایتی): فوم های سرد لاتکس، فوم متراکم با چگالی بالا و یا فنر های پاکتی.
  • در لایه راحتی تشک: لاتکس طبیعی و مموری فوم.
  • برای رویه تشک: پنبه طبیعی، کتان و دوخت های نخی دیگر.

برچسب ها

دسته بندی مقالات

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.