خانه » مجله اینترنتی » کالا و محصولات خواب » علائم و نشانه های خراب شدن تشک و لزوم تعویض آن

علائم و نشانه های خراب شدن تشک و لزوم تعویض آن

علائم خرابی تشک

اگر مدتی است که دچار اختلال در خواب شبانه هستید باید عوامل متععدی را بررسی کنید.شاید تصور کنید که نوشیدن یک فنجان قهوه یا صدای همسایه ها یا  شما را بدخواب کرده است. فراتر از موارد گفته شده ممکن است عامل اصلی به شما خیلی نزدیک‌تر باشد. تشک شما می‌تواند مقصر اصلی باشد.  باید بگوییم لازم است که نشانه های خراب شدن تشک را بشناسید و در صورت لزوم تشک خود را تعویض کنید. اگر عمر تشک شما به پایان رسده باشد قطعا نمی‌تواند فشارهای وارده بر روی کمر و گردن شما کنترل کند. در ادامه با ما همراه شوید. در نتیجه در صورتی علائم و نشانه هایی از موارد زیر را در هنگام خواب و بیدار شدن از تخت خواب حس می کنید، ممکن است زمان بروزرسانی کالای خواب و خرید تشک جدید فرا رسیده باشد.

1_  خستگی صبح ها، بعد از خواب شبانه

حتی بعد از اینکه هشت ساعت کامل خوابید، از خواب خسته بیدار می شوید که انگار حتی یک  لحظه نخوابیده اید. این یک پدیده رایج در بسیار از افراد است. خستگی صبح‌ها نشان دهنده این است که شما خواب آرامی نداشته‌اید. به طور طبیعی، بسیاری از اختلالات وجود دارند که کیفیت خواب شما را تهدید می‌کنند، بنابراین قبل از اینکه به سراغ تشک خود بروید این عوامل را بررسی کنید.

  • رژیم غذایی: برخی از غذاهای چرب و سنگین ممکن است معده و سیستم گوارشی شما را اذیت کنند که این موضوع موجب اختلال در خواب شما می‌شود.
  • دوری از ورزش: اگر ورزش در چرخه زندگی شما وجود ندارد، بهتر است بدانید عدم تحرک می‌تواند کیفیت خواب شما راکاهش دهد.
  • رفتار‌های نادرست قبل از خواب: مصرف بیش از حد، کافئین در روز، مصرف الکل در عصر از عوامل مهم هستند.

اگر تمام موارد گفته شده را بررسی کردید به سراغ تشک خود بروید ممکن است زمان تعویض تشک شما باشد.

خستگی یک بانو پس از بیدار شدن از خواب صبحگاهی

2_ مدت زمان زیادی طول می‌کشد که به خواب بروید

اگر برخلاف تلاش‌های زیادی مانند: گوش دادن به موسیقی آرامش بخش هنوز نمی‌توانید بخوابید، یا حتی به سراغ انجام حرکات‌های تنفسی قبل ازخواب رفته‌‌اید اما بی فایده بوده است پس به سراغ تشک خود بروید. اگر تشک شما نتواند به خوبی ستون فقرات شما را تراز کند به خواب رفتن بسیار دشوار می‌شود. یک فرد به طور متوسط در طول شب میانگین به  10 یا 20 دقیقه زمان برای رفتن به خواب نیاز دارد. اگر به طور مداوم به یک ساعت یا زمان بیشتری برای انجام این کار نیاز دارید، احتمالا تشک شما نیاز به تعویض دارد. البته این مورد ممکن است ناشی از استفاده از تشک نامناسب برای حالت خواب شما باشد و نه از کهنگی تشک. جهت انتخاب بهترین تشک با توجه به حالت خواب خود، مقاله “راهنمای خرید تشک با توجه به حالت خواب” را مطالعه فرمایید.

بی خوابی و دیر خوابی در تخت خواب

3_بروز علائم آلرژی

اگر دچار علائمی مانند سوزش و خارش بینی یا چشم‌ها هستید یا مرتب عطسه می‌کنید ممکن است آلرژی داشته باشید. در قدم اول شاید حساسیت شما فصلی یا مربوط به گرد و غبار باشد. تشک شما نیز ممکن است مکانی برای رشد موجودات میکروسکوبی باشد که موجب بروز آلرژی می‌شنود. این موجودات میکروسکوپی در محیط‌‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند و می‌توانند باعث بروز انواع حساسیت‌های پوستی و تنفسی شوند. شما می‌توانید برای جلوگیری از رشد چنین موجودات میکروسکوپی از محافظ تشک نیز استفاده کنید. تشک های طبی ضد باکتریال و ضد آلرژی نیز می توانند به شما کمک کنند. دقت کنید که برای کسانی که آلرژی دارند، تمیز کردن تشک در دوره های منظم، بسیار ضروری است.

آلرژی پوستی و تنفسی و تشدید آن هنگام خواب

4_ بیش از 10 سال است که از یک تشک استفاده می‌کنید

برخی از تشک ها دوام بیشتری نسبت به بقیه دارند، اما دوام یک تشک چقدر است؟ این موضوع به کیفیت مواد سازنده تشک بستگی دارد. برخی از تشک‌ها حدود 10 سال عمر می‌کنند. برخی دیگر ممکن است حدود 7 سال عمر کنند. استفاده از محافظ تشک تا حدودی دوام تشک را بالا می‌برد. رعایت برخی از نکات نیز طول عمر تشک شما را افزایش می‌دهد که ما این عوامل را برای شما بیان می‌کنیم.

  • به طور مرتب ملافه های روی تشک خود را تمیز کنید.
  • از محافظ تشک استفاده کنید.
  • هر سه ماه یکبار تشک خود را بچرخانید

5_ بروز بدن درد و کمردرد

آیا تشک می تواند باعث بروز بدن درد شود؟ بله اگر هروز صبح را با بدن درد از خواب بیدار می‌شوید بهتر است تشک خود را بررسی کنید. تشکی که به مرور زمان استحکام خود را از دست دهد، نمی‌تواند از کمر، گردن، باسن و لگن شما به خوبی محافظت کند. اگر از کیفیت تشک خود اطمینان ندارید بهتر است یک تشک استاندارد و ارگونومیک‌ را انتخاب کنید. البته تشک های‌ خیلی سفت نیز الزاما با کیفیت و استاندارد نیستند.

6_ سطح تشک شما ناهموار و فرورفته به نظر می‌رسد

اگر تشک شما بیشتر شبیه یک بشقاب پوره سیب زمینی گلوله‌ای به نظر می‌رسد تا یک سکوی یکنواخت، این نشانه آشکاری است که زمان تعویض تشک شما فرا رسیده است. قطعا شما هنگام دراز کشیدن بر روی تشک این ناهمواری را احساس خواهید کرد. این ناهمواری از علائم اصلی برای تعویض تشک است که با گذشت زمان به سلامت  شما آسیب می‌رساند.

7_ شنیدن صدای جیرجیر تشک

اگر نمی توانید نشانه های واضحی از تشکی که نیاز به تعویض دارد را ببینید یا احساس کنید، ممکن است بتوانید آنها را بشنوید. صدای جیر جیر یا خش‌خشی که از تشک شما می‌آید می‌تواند نشانه‌ای آشکار برای تعویض تشک باشد. این صدای آزار دهنده است ممکن است تمام شب شما را بیدار نگهدارد. این نشانه ها را جدی بگیرید.

آیا بوی بد تشک می تواند نشانه خرابی آن باشد؟

استفاده از جوش شیرین برای رفع بوی بد تشک

به احتمال زیاد خیر؛ چرا که عوامل زیادی باعث بوی بد تشک می شوند و این مورد بیشتر به نظافت و استفاده از روش های خوشبو کردن تخت خواب بستگی دارد تا خرابی آن. ذرات گرد و غبار، عرق، سایر روغن های بدن و سلول های پوست در تختخواب ما و سپس تشک نفوذ می کنند و تمیز کردن آنها از نکات مهم رفع بوی بد و نگهداری از تشک می باشند. شما باید هر شش ماه یکبار از خوشبو کننده‌های تشک استفاده کنید. هنگام استفاده از هر نوع مایع خوشبو کننده روی تشک مراقب باشید زیرا می تواند برای شما ایجاد آلرژی کند. به همین دلیل است که اغلب بهتر است ابتدا راه های دیگر را برای خوشبو کردن تشک امتحان کنید. برای مثال استفاده از جوش شیرین یکی از بهترین راه‌ها برای جذب بوی بد می‌باشد. قبل از استفاده از جوش شیرین تشک خود را تمیز کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوی نامطبوع تشک، پیشنهاد می کنم مقاله “رفع بوی بد تشک” را مطالعه نمایید.

عوارض کم خوابی

خواب بخش جدایی ناپذیر از سلامت و تندرستی ما است. تشک بد می تواند موجب بروز کم خوابی شود. در این صورت، ممکن است شما دچار کمر درد، گردن درد یا سر درد شوید. ما در اینجا عوارض کم خوابی را بیشتر برای شما بررسی می‌کنیم.

کم خوابی و خستگی یک خانوم که روی صندلی نشسته است

بروز مشکلات قلبی

تشک بی کیفیت سبب بروز مشکلات قلبی و عروقی می‌شود. در سال 2011 تحقیقات نشان داد افرادی که دچار کم خوابی هستند، 48 درصد بیش از سایرین به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند. فشار خون و بیماری‌های قلبی با کم خوابی ارتباط مستقیم داردند.

عدم تمرکز و حواس پرتی

اگر برای به خاطر سپردن جزئیات فعالیت‌های روزانه خود دچار مشکل هستید باید بدانید یک تشک فرسوده و بی کیفیت می‌تواند بر روی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شما اثر منفی بگذارد. خواب کافی برای پردازش مغز لازم است هنگامی که تشک فرسوده کیفیت خواب شما را کاهش دهد، دچار حواس پرتی خواهید شد.

سایر مشکلات کم خوابی

  • مشکل در تمرکز
  • افزایش وزن
  • خطر ابتلا به دیابت
  • ضعف سیستم ایمنی
  • افسردگی و اضطراب
  • مشکلات ریوی

با توجه به عوامل گفته شده بهتر است همواره به کیفیت تشک خود توجه داشته باشید.

دوام و طول عمر تشک چقدر است؟

همه تشک ها پس از سال ها استفاده منظم در نهایت فرسوده می شوند. با این حال، میانگین طول عمر تشک بین 7 تا 10 سال است.  عواملی مانند کیفیت، استفاده و نگهداری تشک در طول عمر تشک نقش دارند. استفاده از محافظ تشک و نظافت مکرر می تواند عملکرد خوب تشک را برای سالیان طولانی حفظ کند. تشک های لاتکس معمولاً بیشترین طول عمر را دارند و بین 8 تا 10 سال دوام می آورند. تشک های فومی بین 7 تا 8 سال عمر می کنند. طول عمر تشک های هیبریدی نیز به طور متوسط 7 تا 8 سال است، در حالی که تشک های فنر داخلی به طور متوسط 6 تا 7 سال عمر می کنند.

یک تشک عالی با طول عمر بالا

آیا زمان تعویض تشک فرا رسیده است؟

شما باید تشک خود را تعویض کنید اگر:

  • سیم پیچ ها جیرجیر می کنند
  • جذب گرد و غبار تشک بالا رفته است
  • تشک دچار فرو رفتگی شده است.
  • دچار بی خوابی شده‌اید

آیا تشک را می توان تعمیر کرد؟

ممکن است بودجه خرید یک تشک جدید را نداشته باشید. در حالی که باید تشک فرسوده تعویض شود مواردی وجود دارد که بتوانید به طور موقت تشک را تعمیر کنید. برای مثال می‌توانید تشک را 180 درجه بچرخانید یا از یک محافظ تشک با کیفیت و با لطافت استفاده کنید. با این حال، این راه حل ها فقط موقتی هستند زیرا تشک فرسوده قابل تعمیر نیست. همچنین ایده خوبی است که گارانتی تشک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا واجد شرایط تعویض هستید یا خیر. تعمیر تشک در مواردی که تشک صدمه زیادی ندیده باشد و شما نیز درد های جدی مفاصل نداشته باشید، پیشنهاد می شود.

در نهایت باید بدانید که

در مورد چگونگی بررسی خرابی تشک، می‌توانید به دقت شکل ظاهری آن را بررسی کرده و مرزها و نواحیی که بیشترین فشار را تحمل کرده‌اند را تست کنید. همچنین، اگر بعد از خواب دارای دردهای بدن شدید هستید یا کیفیت خواب شما به صورت قابل توجهی بهتر نشد، ممکن است تشک شما نیاز به تعویض داشته باشد. پس از خرید تشک حتما نکات مربوط به نگهداری از تشک را رعایت کنید تا دیرتر و دیرتر متوجه خرابی مجدد تشک شوید و یا حتما از یک محافظ تشک مناسب استفاده کنید. در صورتی با تاپر یا پد محافظ تشک آشنایی ندارید، مقاله “محافظ تشک چیست” را می توانید مطاله فرمایید.

در صورتی که تصمیم به خرید تشک گرفته اید و از خرابی تشک مطمئن شدید، قبل از خرید حتما از یک راهنمای خرید تشک استفاده کنید تا بتوانید بهترین مدل را با توجه به وزن و پوزیشن خواب خود انتخاب کنید.

با خرید یک تشک با کیفیت می‌توانید تا سال ها از یک خواب خوش لذت ببرید. می‌توانید بهترین مدل های تشک تخت خواب طبی از برند های آلمانی را اینجا در کالای خواب فروشگاه ژرمن کالا خریداری کنید.

ژرمن کالا

برچسب ها

دسته بندی مقالات

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.