خانه » مجله اینترنتی » کالا و محصولات خواب » چگونه تشک خود را تمیز کنیم؟

چگونه تشک خود را تمیز کنیم؟

چگونه-تشک-طبی-خود-را-تمیز-کنیم-

تمیز کردن تشک یکی از نکات مهم و اصول اساسی داشتن یک منزل تمیز و پاکیزه است. در واقع فرقی نمی‌کند شما از تشک‌های معمولی و به اصطلاح کف خواب استفاده می‌کنید، تشک فنری معمولی دارید یا از تشک طبی برای حفظ بیشتر سلامتی خود استفاده می‌نمایید.

در کوتاه مدت همه این موارد مانند هرجای دیگر منزلتان نیاز به تمیز کردن دارند. همانطور که به گوشه‌های مبل، فرش و کابینت خود برای تمیز شدن اهمیت میدهید، تخت و تشک خود را نیز باید تمیز نمایید. اما اگر نگران سالم ماندن تشک خود هستید یا با لکه‌های مختلف بر روی سطح آن مواجه شده‌اید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه نموده و از این روش‌های کارآمد بهره ببرید. در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه تشک خود را تمیز کنیم

چرا باید تشک خود را تمیز کنیم؟

درصد بالایی از استفاده و کاربرد تشک‌ها در زمان خوابیدن است. وقتی بدن به حالت خواب فرو می‌رود به دلیل خارج از دید بودن تشک، این اشتباه به وجود می‌آید که چندان زمان طولانی از آن استفاده نشده است. اما با یک حساب ساده متوجه می‌شوید تقریبا هر انسانی یک سوم زندگی خود را بر روی این کالای خواب سپری می‌کند. پس نیاز شدیدتری از دیگر وسایل به تمیز شدن دارد.

از طرفی بدن در طول خواب ترشحات مختلفی از جمله عرق و بذاق دهان دارد که باعث ایجاد لکه بر روی تشک طبی شما خواهد شد. برای رفع این لکه‌ها حتما به روش‌های خاصی نیاز دارید. بر خلاص شدن از دست آن‌ها در این مطلب روش‌های مختلفی را به شما آموزش خواهیم داد. اما در نظر داشته باشید جلوگیری از آلودگی تشک و یا ساده ‌کردن تمیز نمودن آن به مراتب راحت تر خواهد بود.

از طرف دیگر بحث قیمت تشک است که ما را برای سررسید زمان تعویض تشک نگران می کند و با تمیز نگه داشتن و مراقبت از تشک، تا حد قابل توجهی طول عمر مفید تشک افزایش می یابد.

تمیز کردن تشک تخت

تمیز کردن تشک‌ها کار پر زحمتی است. ایجاد انواع لکه ادرار، خون و عرق به زحمت و زمان زیادی نیاز دارد و ممکن است رد آن‌ها نیز باقی بماند. اگر برای بالش و یا تشک طبی خود از روکش‌های مختلف موجود در بازار استفاده کنید و به اصطلاح آن‌ها را کاور نمایید به راحتی در صورت ایجاد آلودگی می‌توانید تنها کاور را با ماشین لباسشویی تمیز کنید. اما اگر با مشکلات عمیق تری که بر اثر نفوذ مواد بر روی تخت خود ایجاد می‌شود مواجه شده‌اید راهی به جز طی مراحا تمیز کردن تشک طبی‌تان ندارید.

از طرفی در نظر داشته باشید محل قرارگیری تشک طبی در منزل نیز برایکاهش دوره‌های تمیز کردن، بسیار مهم و حیاتی است. حتی الامکان سعی کنید تشک مخصوصا در شهرهای صنعتی وآلوده در مسیر هوای وارد شده از پنجره یا دریچه کولر نباشد تا از نشست گرد و خاک و آلودگی بر روی آن جلوگیری نمایید.

در این بخش مراحل رفع لکه و تمیز کردن تشک طبی یا فنری را به شما آموزش خواهیم داد. در نظر داشته باشید انجام مرحله به مرحله این موارد تا حد زیادی ضروری است.

1. همیشه از مرتب کردن شروع کنید

تمیز کردن یک تخت یا تشک نامرتب، غیر منطقی است. پس بهتر است در ابتدا وسایل اضافه را از روی تخت بردارید. اسباب بازی کودکتان، بالش یا متکا و روکش تخت را برداشته و در جای مناسب قرار دهید. روکش‌ها را به نسبت نیازشان ابتدا در هوای آزاد بتکانید و سپس در ماشین لباسشویی بشویید. اگر این موارد کاملا سفید هستند مانند گذشته می‌توانید از کمی واتکس یا سفید کننده در زمان شست و شو نیز استفاده نمایید. گرچه این مواد عمر روکش را کاهش می‌دهند اما ارزشش را خواهد داشت. اما اگر از موارد رنگی یا طرح‌دار استفاده می‌کنید به هیچ عنوان از وایتکس استفاده ننمایید. در ادامه همین مطلب روش‌های رفع لکه‌های مختلف را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

 

تشک طبی را مرتب نگه دارید

2. حالا نوبت جاروبرقی است

رفع گرد و خاک و یا دوده از روی تشک بسیار ضروری است. اگر تشک شما به این موارد آلوده باشد در زمان تمیز کردن لکه‌ها دچار مشکل اضافی خواهید شد. با استفاده از جارو برقی سطح تشک طبی خود را تمیز کنید. از ابزارهای موجود در این دستگاه می‌توانید برای تمیزتر شدن گوشه و کنار تشک استفاده نمایید.

3. زمان از بین رفتن لکه‌ها است

تقریبا تمامی لکه‌ها را می‌توانید با استفاده از چند ماده معمولی و موجود در بازار به راحتی از بین ببرید. این مواد شامل، آب اکسیژنه، جوش شیرین، پودر لباسشویی، نمک و کمی آب هستند. آب اکسیژنه و نمک در از بین بردن لکه‌های رنگ دار مانند خون و ادرار بسیار کارآمد خواهند بود. ترکیب میزان کمی از این مواد ماده‌ای کرم مانند به شما می‌دهد. آن را بر روی لکه مالیده و حداقل نیم ساعت صبر کنید. سپس با یک دستمال تمیز آن را پاک کرده و دوباره جارو برقی بکشید.

جوش شیرین علاوه بر ایجاد پاکیزگی در زمان تمیز کردن تشک طبی، بوی خوبی به تشک شما خواهد بخشید. در نظر داشت هباشید ممکن است برخی لکه‌ها مخصوصا آن‌هایی که قدیمی‌تر هستند ممکن است با یکبار تمیز شدن از بین نروند. نا امید نشوید و دوباره مراحال بالا را انجام دهید.

4. اگر بوی بدی حس می کنید، به فکر رفع آن باشید

رفع بوی بد تشک

در حالی که شستن ملافه‌ها ممکن است بخشی از کارهای هفتگی شما باشد، تشک ها نیز نیاز به نگهداری دارند. شما می توانید تشک خود را تمیز و خوشبو نگهدارید تا عمر افزایش یابد. هنگامی که تشک تمیز و خوشبو باشد، در هنگام استراحت و خواب احساس بهتری دارید. آلرژن ها ممکن است باعث مشکلات تنفسی، آبریزش بینی، گلودرد، آبریزش چشم یا تحریک پوست شوند. این تجمع آلرژن نه تنها بر سلامت شما تأثیر می گذارد، بلکه ممکن است باعث ایجاد بوی بد شود و نیاز به تمیز کردن و خوشبو کردن تشک شما را افزایش دهد. در این مقاله به شما می‌گوییم که برای رفع بوی بد تشک چه اقداماتی لازم است.

ذرات گرد و غبار، عرق، سایر روغن های بدن و سلول های پوست در تختخواب ما و سپس تشک نفوذ می کنند. شما باید هر شش ماه یکبار از خوشبو کننده‌های تشک استفاده کنید. هنگام استفاده از هر نوع مایع خوشبو کننده روی تشک مراقب باشید زیرا می تواند برای شما ایجاد آلرژی کند. به همین دلیل است که اغلب بهتر است ابتدا راه های دیگر را برای خوشبو کردن تشک امتحان کنید. برای مثال استفاده از جوش شیرین یکی از بهترین راه‌ها برای جذب بوی بد می‌باشد. قبل از استفاده از جوش شیرین تشک خود را تمیز کنید.

برای مطالعه کامل روش های خوشبو کردن تخت خواب، مقاله “رفع بوی بد تشک” را مطالعه فرمایید.

در این مطلب با مراحل تمیز کردن تشک آشنا شدیم. اگر تشک شما بیش از 8 سال کار می کند و علاوه بر کثیفی دچار خرابی و فرورفتگی است، بهتر اس یک تشک جدید جایگزین کنید و ما بهترین های تشک طبی را در مجموعه کالای خواب خود داریم.

 

مقالات پیشنهادی

بهترین روش های نگهداری تشک

چگونه تشک خود را تمیز کنیم

با کمی مراقبت و نگهداری تشک شما می تواند سال ها ماندگاری داشته باشد. هنگامی که هزینه زیادی برای خرید تشک کرده اید ، قطعاً انتظار دارید که سال ها خواب راحت را برای خود فراهم کنید. عمر متوسط هر تشک بطور میانگین ۵ تا ۱۰ سال است اما نحوه نگه داری آن تاثیر زیادی بر عمر آن دارد. آگاهی از عوامل محیطی ، بهترین راه مراقبت از تختخواب و تشک می باشد که می تواند به شما در تمیز نگه داشتن و حفظ تشک و همچنین فراهم آوردن خواب راحت کمک کند.

مواردی که خواهید آموخت:

  • توصیه های سازنده و گارانتی
  • از یک محافظ تشک (تاپر ) استفاده کنید
  • ملافه های تخت را مرتبا بشویید
  • تخت خوابهای جداگانه ایی برای حیوانات خانگییتان تهیه کنید
  • تشک را بطور مرتب بچرخانید
  • پریدن روی تخت
  • قراردادن تشک درمقابل نور

ادامه مطلب

 

آیا زمان تعویض کالای خوابمان فرا رسیده است؟

چگونه تشک خود را تمیز کنیم

آیا-زمان-تعویض-کالای-خوابمان-فرا-رسیده-است؟-

اگر صبح ها با کمر درد و ناراحتی بیدار می شود و یا اخیرا علائم آلرژی تان تشدید شده است، احتمالا زمان تعویض کالای خوابتان فرا رسیده است. تشک و بالش تاثیر زیادی در نحوه قرارگیری ستون فقرات هنگام خواب و در نتیجه کاهش درد در سر و گردن و کمر دارد. از سوی دیگر هیره های گرد و غبار و یا دیگر آلرژن ها در طول زمان درون تشک، بالش و یا محافظ تشک انباشته شده و می توانند علائم آلرژی را در افراد دارای آسم، آلرژی و یا سایر مشکلات تنفسی، تشدید کنند.

ادامه مطلب

 

چطور بالش های خود را بشوییم؟

نحوه شستن بالش

طور بالش های خود را بشوییم؟ بالش ها از آنچه تصور می کنید آلوده ترند. گرچه افراد به صورت متداول روکش بالش و تشک خود را می شویند اما خیلی از آن ها به فکر شستن خود بالش نمی افتند. تحقیقات نشان داده که تقریبا یک سوم وزن بالش پس از دو سال استفاده، را سلول های مرده پوست، هیره های گرد و غبار (که از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند) و فضولات آن ها تشکیل می دهد.

علاوه بر این ، ۱۰ درصد افراد و نیز ۸۰ درصد از افرادی که از آلرژی رنج می برند به پروتئین های موجود در فضولات و مواد ناشی از تجزیه هیره های گرد و غبار آلرژی دارند. بنابراین شستشوی منظم بالش برای حفظ سلامتی بسیار ضروری است. به طور کلی توصیه می شود هر شش ماه نسبت به شستشوی بالش خود اقدام کنید.

ادامه مطلب

برچسب ها

,

دسته بندی مقالات

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.