خانه » مجله اینترنتی » کالا و محصولات خواب » با تشک کهنه چه کنیم

با تشک کهنه چه کنیم

تشک کهنه

قطعا خوب می‌دانید که خواب کافی و مفید تا چه حد برای سلامت جسم و روح شما لازم است. اگر شب‌ها خواب کافی نداشته باشید در انجام تمام فعالیت‌های روزانه با مشکل روبه‌رو می‌شوید. یکی از عوامل مهم و اثر گذار بر روی کیفیت خواب شما، تشک شما است. تشک بی‌کیفیت وفرسوده می‌تواند به کمر و گردن شما آسیب برساند. در ادامه با ما همراه شوید تا به شما بگوییم که استفاده از تشک کهنه برای شما چه عوارض و خطراتی دارد و چگونه می توانیم از شر تشک کهنه خلاص شویم و یا از آن در موارد دیگر استفاده کنیم.

تشک کهنه و خراب

 علائم هشدار دهنده تشک کهنه را بشناسید

در ابتدا باید بررسی کنیم که یک تشک فرسوده چه نشانه‌هایی دارد. مشاوران ژرمن کالا تمام علائم را برای شما لیست کرده‌اند.

درد در ناحیه کمر و گردن و بیدار شدن از خواب با احساس خستگی

اگر صبح ها با احساس کوفتگی و درد از خواب بیدار می‌شوید تشک شما رو به نابودی است. هنگامی که لایه‌های میانی تشک کهنه‌شوند احتمال آسیب به کمر و گردن وجود دارد.

کمر درد

خواب بی کیفیت

یکی دیگر از نشانه‌های آشکار کهنگی تشک خواب شبانه ضعیف است. اگر احساس می‌کنید که صبح‌ها به میزان کافی طراوت و شادابی ندارید پس شک نکنید که تشک شما فرسوده شده است.

بیشتر بخوانید: نحوه از بین بردن بوی بد تشک

بد خوابی

فرورفتگی در برخی از قسمت‌های تشک

اگر در قسمت‌هایی از تشک خود فرو رفتگی مشاهده می‌کنید باید بدانید که عمر تشک شما رو به پایان است. فرو رفتگی‌ها با گذشت زمان بیشتر خواهند شد.

بیشتر بخوانید: چرا تشک تخت صدا می دهد؟

حمایت ضعیف از کمر و گردن

اگرتشک نتواند به خوبی ستون فقرات شما را تراز کند، در نتیجه شما به کمر درد‌های شدید و پی در پی دچار می‌شوید. از نشانه های آشکار فرسودگی تشک این است که دیگر قدرت حمایت از کمر وگردن شما را ندارد و باید به فکره چاره باشید. ممکن است تشک نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.

احساس گرمای شدید

ممکن است شب‌ها با احساس گرمای شدید و اذیت کننده از خواب بیدار شوید. تشک‌های فرسوده شب‌ها هنگام خواب بسیار گرم می‌شوند و این گرما را به بدن شما منقل می‌کنند. بهتر است این نکته را یادآوری کنیم که در تشک‌هایی که ساختار آنها از لاتکس  طبیعی است این موضوع بسیار نادر است، اما در تشک‌های مموری فوم جذب گرما بیشتر است.

آلرژی

تشک کهنه مکانی بسیار مناسب برای تجمع انواع آلرژن‌ها، ذرات گرد و غبار و باکتری‌ها می‌باشد. هنگامی که شاهد بروز علائم آلرژی مانند: سرفه، عطسه‌های شدید، خارش یا قرمزی پوست و مشکلات تنفسی هستید ،در اولین قدم وضعیت تشک خود را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه شستن تشک تخت

آلرژی ایجاد شده ممکن است ناشی از تشک کهنه باشد

تخمین میزان خرابی تشک کهنه و راهکار‌های مناسب برخورد با آن

کهنگی و خرابی تشک یک رخداد طبیعی است که با گذشت زمان خود را نشان می‌دهد، اما با این تشک کهنه چکار کنیم؟ تشک ها طول عمری متفاوت دارند و ماندگاری آنها از 5 سال تا 10 سال بسته به ساختار آنها متفاوت است. برای مثال تشک‌های فنر متصل میانگین بین 5 تا 7 سال عمر می‌کنند و در بین تشک‌های موجود، کم‌ترین دوام را دارند، بیش‌ترین طول عمر متعلق به تشک‌های لاتکس(لاتکس طبیعی) و هیبریدی (ترکیبی) است که حدود 10 سال است. در ادامه این مقاله با درجه خرابی و روش‌های مناسب آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: تشخیص و از بین بردن ساس تشک

تعمیر تشک کهنه برای خرابی‌های کم تر از 5 امتیاز

برای آنکه بتوانید میزان خرابی تشک را بهتر تشخیص دهید ما از امتیاز دهی استفاده کرده‌ایم. هنگامی که تشک شما دچاره یک‌پارگی یا سوراخ شدگی سطحی باشد میزان خرابی کم است و می‌توان آن را تعمیر کرد و نه دور انداخت. در حقیقت زمانی تعمیر پیشنهاد می‌شود که رویه‌ی تشک شما فرسوده شده باشد. همچنین زمانی که قسمتی از تشک شما دچار فرورفتگی می‌شود باید عمق فرو رفتگی را سنجید، اگر در حدود 2.5 سانتی‌متر یا کم‌تر باشد، تشک قابل تعمیر است.

تعمیر تشک

استفاده از محافط تشک یا تعمیر برای خرابی‌های بین 5 تا 10 امتیاز

هنگامی که لایه‌های میانی و فومی تشک در حال پوسیدگی باشند تا حدودی خاصیت ارتجاعی و حمایتی خود را ازدست می‌دهند. گاهی نیز در تشک‌های فنری، ممکن است فنر‌ها آسیب دیده‌ باشند. در چنین مواردی می‌توان الیاف داخلی تشک را تعویض یا تقویت کرد یا از یک محافظ تشک استفاده کرد. محافظ تشک‌هایی که از جنس لاتکس طبیعی هستند می‌توانند دوام تشک را افزایش دهند. محافظ تشک همچنین می‌نواند تا حدودی موجب افزایش راحتی تشک شما شود و فرو رفتگی های نسبتا عمیق را نیز پوشش دهد.

محافظ تشک

تعویض تشک برای خرابی‌های بیش از 10 امتیاز

در موارد شدیدی مانند بیرون زدگی فنرها، پارگی‌های شدید یا فرو رفتگی‌هایی با عمق بیش از 2.5 سانتی متر باید تشک را تعویض کنید، بله در این حالت اگر میپرسید با تشک کهنه چکار کنیم، قطعا باید آن را تعویض کنید. ممکن است با گذشت زمان وعدم رعایت نکات بهداشتی حشرات مختلف به درون تشک شما نفوز کنند که در این شراط تشک باید خیلی فوری تعویض شود. خوب است بدانید که سازمان ملی خواب بر این باور است که تشک شما باید هر 7 سال تعویض گردد. در نهایت هنگامی که احساس کنید دچار درد‌های شدید عضلانی شده‌اید باید یک تشک جدید را انتخاب کنید.

در صورتی که مشکل بودجه ندارید، پیشنهاد می کنیم حتما از تشک طبی برای جایگزین کردن تشک کهنه استفاده کنید تا علاوه بر استفاده از مزایای تشک طبی، بتوانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

تعویض تشک

پس از خرید تشک جدید با تشک کهنه چه کنیم؟

پس از خرید تشک جدید می‌توانید تشک کهنه را نگهدارید البته اگر خانه حشرات نباشد، می‌توان از آن استفاده‌هایی کرد که ما برای شما می‌گوییم. تشک کهنه می‌تواند بستری برای بازی کودک شما باشد، برای حرکات پرشی کودک می‌تواند بسیار مناسب باشد البته اگر باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان نشود. گاهی از قسمت‌های باقی مانده از تشک‌های قدیمی می‌توان برای انجام  برخی از فعالیت‌های ورزشی استفاده کرد.

یا می توانید لایه های تشک کهنه را باز کرده و آن را تکه تکه کنید و در سطل آشغال محله خود رها کنید. در صورتی که تشک شما خانه ساس و حشرات موزی شده است، آن را با دقت حمل کنید تا این حشرات پراکنده نشوند.

آنچه که باید در آخر گفت

فراموش نکنید که کیفیت خواب شما کاملا به انتخاب تشک طبی شما بستگی دارد. یک تشک فرسوده و غیر استاندارد به کمر و گردن شما بسیار صدمه می‌زند و در نهایت نمی‌توانید یک خواب لذت بخش را تجربه کنید. باور داشته باشید که اگر خواب کافی نداشته باشید در انجام تمام فعالیت‌های روزانه با اختلال مواجه می‌شوید.  ژرمن کالا تنها فروشگاهی در ایران است که کالای خواب %100 آلمانی از برند دانلوپیلو را وارد می‌کند. تشک‌های طبی موجود از جنس لاتکس می‌باشند و طول عمر بسیار خوبی دارند. تشک‌های دانلوپیلو دارای گواهی اصالت و 5 سال گارانتی هستند پس با اطمینان خرید کنید.

ژرمن کالا

برچسب ها

دسته بندی مقالات

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.