خانه » مجله اینترنتی » کالا و محصولات خواب » تشخیص و از بین بردن ساس تشک

تشخیص و از بین بردن ساس تشک

تشخیص ساس تشک

ساس ها آفات کوچکی هستند که می توانند فضای زندگی شما را آلوده کنند. گزش ساس، که بیشتر در شب هنگام خواب اتفاق می افتد، معمولاً مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند. آنها ممکن است باعث خارش و علائم گزش ساده‌ای شوند. درمان آن شامل شستن ملایم پوست با آب و صابون، استفاده از یک محصول ضد خارش و مصرف آنتی هیستامین (در صورت نیاز) است. ممکن است تشک شما به ساس آلوده شود. در این مقاله در رابطه با تشخیص و از بین بردن ساس تشک با شما سخن می‌گوییم.

ساس تشک چیست؟

ساس ها حشرات کوچک و قهوه ای مایل به قرمزی هستند که از خون انسان و حیوانات تغذیه می کنند. آنها را ساس می نامند زیرا اغلب در تختخواب، تشک و سایر وسایل نرم پنهان می شوند، جایی که می توانند به راحتی افراد را در طول شب گاز بگیرند. ساس ها یک آفت معمولی خانگی هستند و کنترل هجوم آنها دشوار است. در حالی که ساس برای انتقال بیماری شناخته شده نیست، نیش آنها می تواند باعث خارش، قرمزی و تورم شود. اگر مشکوک به هجوم ساس در خانه خود هستید، مهم است که برای رفع مشکل در اسرع وقت اقدام کنید.

ساس تخت (Bed bugs) حشرات ریزی هستند که افراد و حیوانات را نیش می زنند تا از خون آنها غذا دریافت کنند. آنها انگل هستند، به این معنی که برای تامین غذا به میزبان انسانی نیاز دارند. بیشتر نیش ها زمانی اتفاق می افتد که شما در خواب هستید.

ساس تشک

ساس چه شکلی است؟

ساس ها حشرات مسطح، قهوه ای یا قهوه ای مایل به قرمز با شش پا هستند. ساس بالغ به اندازه یک دانه سیب (5-7 میلی متر) است. ساس‌های تشک، جوان و سفید تا زرد رنگ هستند. اگر آنها تغذیه کافی نداشته باشند، شفاف به نظر می‌رسند. تخم های ساس بسیار کوچک و به اندازه یک سر سوزن هستند و به رنگ سفید مرواریدی هستند. یک ساس ماده در طول عمر خود 200 تا 500 تخم می گذارد، بنابراین حتی چند ساس در خانه شما می توانند یک فاجعه بزرگ بسازنند.

ساس از چه چیز هایی خوشش می آید؟

ساس ها جذب گرما، دی اکسید کربن و بوی پوست انسان می شوند. هنگامی که می خوابیم، گرما و دی اکسید کربن از خود ساطع می کنیم و این می تواند سیگنالی به ساس ها باشد مبنی بر اینکه یک منبع غذایی بالقوه در این نزدیکی است. ساس ها نیز جذب بوی پوست انسان می شوند، به همین دلیل است که اغلب هنگام خواب افراد را در نواحی در معرض پوست گاز می گیرند.

علاوه بر این عوامل، ساس‌ها جذب شکاف‌های شلوغ و تاریکی می‌شوند که می‌توانند در طول روز در آن‌ها پنهان شوند. به همین دلیل است که هجوم‌ها اغلب در مناطقی مانند تخت‌خواب‌ها، مبلمان روکش‌شده و سایر وسایل نرم که به راحتی می‌توانند پنهان شوند و تکثیر شوند، شروع می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که ساس‌ها بین محیط‌های تمیز و کثیف تفاوتی قائل نمی‌شوند و حتی در خانه‌هایی که بسیار تمیز هستند نیز ممکن است هجوم ساس‌ها رخ دهد. با این حال، کاهش بهم ریختگی، جاروبرقی منظم و آب بندی شکاف ها و شکاف ها می تواند به کاهش احتمال هجوم ساس کمک کند.

ساس ها از چه چیز هایی بدشان می آید؟

چندین چیز وجود دارد که ساس‌ها از آن‌ها خوششان نمی‌آید، اما توجه به این نکته مهم است که هیچ یک از این موارد به خودی خود هجوم ساس را از بین نمی‌برند. در اینجا چند چیز وجود دارد که اعتقاد بر این است که ساس ها از آنها خوششان نمی آید:

دماهای شدید: ساس ها به دماهای شدید حساس هستند و قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای زیاد می تواند برای آنها کشنده باشد. برای مثال، قرار دادن اقلام آلوده در دمای بیش از 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) برای چندین ساعت می تواند ساس را از بین ببرد. به طور مشابه، قرار دادن اقلام آلوده در دمای زیر 0 درجه فارنهایت (18- درجه سانتیگراد) برای چند روز نیز می تواند موثر باشد.

روغن‌های ضروری: اعتقاد بر این است که برخی از روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس، نعناع و روغن درخت چای، ساس‌ها را دفع می‌کنند. با این حال، اثربخشی این روغن ها از نظر علمی ثابت نشده است و نباید به آنها به عنوان تنها روش کنترل ساس اعتماد کرد.

خاک دیاتومه: این پودری است که از بقایای فسیل شده موجودات آبزی ریز به نام دیاتوم ها ساخته شده است. وقتی ساس ها با خاک دیاتومه تماس پیدا می کنند، پودر به پوسته بیرونی آنها آسیب می رساند و باعث کم آبی و مرگ آنها می شود. با این حال، مهم است که از خاک دیاتومه با درجه مواد غذایی استفاده کنید و آن را به درستی اعمال کنید.

البته انجام راه های نگهداری از تشک و نظافت به موقع آن، ریسک مبتلا شدن تشک به ساس را تا حدودی کاهش می دهد. اما فقط این نیست! در بهترین حالت پاکیزگی، بازهم ممکن است این اتفاق بیفتد؛ با ما همراه باشید تا به صورت مفصل با این معضل و راه های مقابله با آن آشنا شویم.

نیش ساس

ساس ها کجا زندگی می کنند؟

ساس ها در انواع مکان ها، از هتل های پنج ستاره گرفته تا خانه ها و آپارتمان ها، خوابگاه ها و پناهگاه ها یافت می شوند. آنها در اتوبوس ها و قطارها و کشتی ها یافت می شوند. ساس ها در تمام نقاط جهان یافت می شوند. معمولا ساس ها در فاصله 3 متری از محل خواب شما زندگی می کنند و بیشتر در شب فعال هستند. در طول روز، ساس‌ها در نواحی داخلی و اطراف تخت خواب شما پنهان می‌شوند، از جمله:

  • در امتداد درزهای تشک شما
  •  در امتداد درزهای کوسن های صندلی یا کاناپه اتاق خواب
  • در اتصالات کشوهای مبلمان اتاق خواب
  • در هر شکاف یا چین اشیایی در اتاق خواب یا نزدیک تخت شما
  • در امتداد گوشه های دیوارها، داخل لبه های کاغذ دیواری شل و اطراف پریزهای برق

ساس ها به طور متوسط بین 6 تا 24 ماه عمر می کنند. ساس ها معمولاً هر سه تا هفت روز یکبار تغذیه می کنند، اما می توانند چندین ماه تا یک سال بدون تغذیه زنده بمانند.

راه های تشخیص وجود ساس در تشک و دیگر اقلام کالای خواب

کشف ساس در درز های پشت تشک تخت خواب

تشخیص ساس می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا کوچک هستند و اغلب در طول روز در شکاف ها پنهان می شوند. با این حال، در اینجا چند راه برای تشخیص ساس وجود دارد:

بازرسی بصری:

اولین گام در تشخیص ساس این است که خانه خود را به طور کامل بازرسی کنید و به مناطقی که احتمال پنهان شدن ساس‌ها وجود دارد توجه کنید، مانند درزها و چین‌های تشک‌ها و مبلمان روکش‌دار، پشت قرنیزها و پریزهای برق و … ترک و شکاف در دیوارها و کف. به دنبال ساس‌های زنده، پوست‌های ریخته‌شده و لکه‌های مدفوع باشید که لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای کوچکی هستند که شبیه لکه‌های جوهر هستند.

  • لکه های مایل به قرمز یا زنگ زده روی ملحفه تخت، لباس خواب یا اشیاء مجاور. این همان چیزی است که ساس ها بعد از خوردن غذا دفع می کنند، مدفوع ساس.
  • اسکلت خارجی ساس (اسکلتی که پس از پوست اندازی می ریزند)
  • ساس زنده در چین های ملحفه ها و تشک ها

تله ساس:

تله های ساس برای جذب ساس ها و به دام انداختن آنها با استفاده از ترکیبی از گرما، دی اکسید کربن و سطح چسبنده طراحی شده اند. آنها را می توان زیر پایه های تخت و سایر مبلمان قرار داد و می تواند به تشخیص وجود ساس کمک کند. تله دلتا و یا صفحات چسبنده مانند چسب حشرات می توانند گزینه خوبی برای بدام انداختن و تشخیص ساس باشند.

بازرسی توسط سگ:

برخی از شرکت های کنترل آفات از سگ های آموزش دیده مخصوص برای تشخیص وجود ساس استفاده می کنند. این سگ ها قادرند ساس ها را با دقت بالایی استشمام کنند و می توانند ابزار ارزشمندی در تشخیص ساس در مناطق بزرگ یا صعب العبور باشند.

دستگاه‌های رهگیری:

دستگاه‌های رهگیری را می‌توان زیر پایه‌های تخت‌ها و سایر مبلمان قرار داد و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ساس‌ها را در حین حرکت به دام بیندازند. این دستگاه ها می توانند در تشخیص وجود ساس موثر باشند، اما به خودی خود هجوم را از بین نمی برند.

اگر علائم وجود ساس را کشف کردید، مهم است که سریعاً برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل اقدام کنید.

چگونه از شر ساس خلاص شویم؟

از بین بردن ساس تشک

خلاص شدن از شر ساس می تواند یک فرآیند چالش برانگیز و زمان بر باشد، اما در اینجا چند راه برای از بین بردن آنها وجود دارد:

ابتدا مطمئن شوید که واقعا ساس دارید، نه کک، کنه یا سایر حشرات!

می توانید حشره خود را با تصاویر موجود در صفحه وب شناسایی ساس ما مقایسه کنید یا آن را به یک فرد متخصص نشان دهید. (عوامل گسترش در مسائل کنترل آفات آموزش دیده اند و منطقه محلی شما را می شناسند.)

نترسید! از بین بردن ساس ممکن است دشوار باشد، اما غیرممکن نیست. همه چیزهای خود را دور نیندازید زیرا بیشتر آنها قابل درمان و از بین رفتن هستند. بیرون انداختن وسایل گران است، ممکن است ساس را به خانه دیگران سرایت کند و استرس بیشتری ایجاد کند.

درمان های حرارتی:

ساس ها به دمای بالا حساس هستند و قرار گرفتن در معرض دمای بیش از 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) برای چندین ساعت می تواند آنها را بکشد. شرکت‌های حرفه‌ای کنترل آفات ممکن است از تجهیزات تخصصی برای گرم کردن مناطق آلوده تا دمای مورد نیاز استفاده کنند، یا می‌توانید از خشک‌کن لباس روی حرارت بالا برای از بین بردن ساس‌ها روی لباس‌ها و ملافه‌های آلوده استفاده کنید.

برای مثال؛ استفاده از بخارشوی در دمای بالای 130 درجه فارنهایت (55 درجه سانتیگراد) برای تمیز کردن تشک، فرش و مبلمان موثر خواهد بود. لباس ها، ملحفه ها و پتوهای خود را با آب گرم و صابون بشویید و سپس آنها را به مدت 20 دقیقه با حرارت زیاد خشک کنید

دمای کم نیز می تواند منجر به از بین رفتن ساس شود؛ به همین منظور لباس‌ها یا پارچه‌هایی را که ساس‌ها در دمای کمتر از 32 درجه فارنهایت (0 درجه سانتی‌گراد) زندگی می‌کردند، حداقل به مدت چهار روز در یک کیسه در بسته منجمد کنید. در حالی که انجماد می تواند ساس را از بین ببرد، دما باید برای مدت طولانی بسیار پایین بماند. فریزرهای خانگی ممکن است به اندازه کافی سرد نباشند که ساس ها را از بین ببرند. همیشه از دماسنج برای بررسی دقیق دما استفاده کنید. قرار دادن چیزها در بیرون در دمای انجماد می تواند ساس ها را از بین ببرد، اما عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر موفقیت این روش تأثیر بگذارد.

حشره کش ها:

انواع حشره کش ها در دسترس هستند که در از بین بردن ساس موثر هستند. با این حال، این محصولات می توانند سمی باشند و فقط باید توسط یک شرکت حرفه ای کنترل آفات استفاده شوند، یا در صورت استفاده از محصولی که خودتان انجام می دهید، دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید. می توان از برخی از حشره کش های قوی برای کشتن ساس ها و تخم های آنها استفاده کنید. اگر به دنبال یک حشره کش قوی برای ساس هستید، سم کشنده بدباگ اوت را پیشنهاد می دهیم.

جاروبرقی:

جاروبرقی منظم می تواند به حذف ساس ها و تخم های آنها از مناطق آلوده کمک کند. حتماً تمام ترک ها و شکاف ها را با جاروبرقی تمیز کنید و کیسه جاروبرقی یا محتویات آن را بلافاصله پس از استفاده دور بریزید. برای اطمینان بیشتر، تشک، تخت یا درزهای مبلمان را با یک برس سفت مسواک بزنید و سپس اتاق را جاروبرقی بکشید

محفظه‌های ضد ساس:

محفظه‌های ضد ساس را می‌توان برای پوشاندن تشک‌ها و فنرهای جعبه استفاده کرد، ساس‌ها را در داخل آن به دام انداخته و از تغذیه یا تکثیر آن‌ها جلوگیری کرد.

کنترل حرفه ای آفات:

اگر هجوم شدید ساس دارید، یا اگر درمان های معمولی موثر نیستند، مهم است که با یک شرکت حرفه ای کنترل آفات تماس بگیرید. آنها تخصص و تجهیزات مورد نیاز برای شناسایی و از بین بردن ساس ها را دارند و می توانند طیف وسیعی از گزینه های درمانی را متناسب با شرایط خاص شما ارائه دهند.

جهت تماس و یافتن نزدیکترین شرکت مبارزه با آفات خانگی، به لینک زیر مراجعه کنید:

https://health.bpums.ac.ir/Fa/Announce-608.htm

چند راه پیشگیری از به وجود آمدن و رشد ساس

راه های جلوگیری از رشد و تکثیر ساس

پیشگیری از رشد و بروز ساس ها کلیدی برای جلوگیری از هجوم آنها است. در اینجا چند راه برای جلوگیری از ورود ساس به خانه آورده شده است:

مبلمان دست دوم را بررسی کنید:

هنگام خرید مبلمان دست دوم، قبل از آوردن آنها به خانه، آنها را از نظر علائم ساس به طور کامل بررسی کنید.

کاهش شلوغی:

ساس ها جذب شلوغی می شوند، بنابراین کاهش بهم ریختگی در خانه می تواند به از بین بردن مکان های مخفی ساس کمک کند.

شکاف‌ها و شکاف‌ها را ببندید:

شکاف‌ها و شکاف‌های دیوارها، کف‌ها و مبلمان را ببندید تا مکان‌های مخفی ساس‌ها را از بین ببرید. یک خانه به هم ریخته مکان های بیشتری را برای پنهان شدن ساس ها فراهم می کند و مکان یابی و درمان آنها را سخت تر می کند.

از ملحفه های ضد باکتری استفاده کنید:

از محفظه های ضد باکتری برای پوشاندن تشک ها و فنرهای جعبه استفاده کنید، ساس ها را داخل آن به دام بیاندازید و از تغذیه یا تکثیر آنها جلوگیری کنید. تمامی کالای خواب ما در ژرمن کالا دارای استاندارد های ضد باکتریایی و ضد آلرژی هستند، مانند: تشک طبی، لحاف و دیگر انواع روتختی، روبالشی و کاور تشک.

در مسافرت محتاط باشید:

هنگام اقامت در هتل یا اقامتگاه های دیگر، قبل از باز کردن بسته بندی، اتاق را از نظر علائم ساس به طور کامل بررسی کنید. چمدان خود را از روی زمین و دور از تخت نگه دارید و هنگام بازگشت به خانه، تمام لباس ها و ملافه ها را با آب داغ بشویید.

به طور مرتب تمیز کاری و جاروبرقی را فراموش نکنید:

تمیز کردن و جاروبرقی منظم خانه می تواند به از بین بردن ساس ها و تخم های آنها قبل از اینکه فرصتی برای ایجاد هجوم داشته باشد کمک کند. ملحفه‌ها، پتوها، روتختی‌ها و هر لباسی که به زمین برخورد می‌کند، به‌طور مرتب بشویید و با حرارت خشک کنید. این باعث کاهش تعداد ساس ها می شود. ساس‌ها و تخم‌های آن‌ها می‌توانند در ظروف لباس‌شویی پنهان شوند. به یاد داشته باشید هنگام شستن لباس‌ها آن‌ها را تمیز کنید.

اگر مطمئن هستید که ساس دارید، پس از هر بار استفاده از جاروبرقی، کیسه را عوض کنید تا ساس ها نتوانند فرار کنند. کیسه استفاده شده را در یک کیسه پلاستیکی محکم در بسته و در سطل زباله بیرونی قرار دهید.

بیشتر بخوانید: نحوه شستن تشک تخت

کنترل حرفه ای آفات را در نظر بگیرید:

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که در آن خطر هجوم ساس وجود دارد، یا اگر قبلاً هجوم داشته اید، یک شرکت حرفه ای کنترل آفات را استخدام کنید تا خانه شما را بازرسی کند و درمان های پیشگیرانه ارائه دهد.

با انجام این مراحل، می توانید احتمال هجوم ساس را در خانه خود کاهش دهید و از ناراحتی و هزینه از بین بردن ساس جلوگیری کنید. بعلاوه عدم رشد ساس و انجام مراقبت های لازم، هم به نظافت و سلامت شما کمک می کند و هم طول عمر تشک را افزایش می دهد. دقت داشته باشید که ساس ها سواران و مسافران قدری هستند! اگر تشک یا مبلمانی را که دارای ساس است بیرون بیاندازید، باید آن را بریده یا به نحوی از بین ببرید تا کسی آن را نگیرد و ساس نداشته باشد.

نکاتی در رابطه با نیش ساس

تاول های حاصل شده از نیش ساس تشک

نیش ساس می تواند خارش دار و ناراحت کننده باشد و معمولاً به صورت خوشه یا ردیفی روی پوست ظاهر می شود. گزش ها معمولا در ابتدا بدون درد هستند، اما ممکن است در عرض چند ساعت یا چند روز خارش و متورم شوند. گزش ساس اغلب با انواع دیگر گزش حشرات مانند نیش پشه یا نیش کک اشتباه گرفته می شود و تشخیص آنها تنها بر اساس ظاهر نیش ممکن است دشوار باشد.

برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به نیش ساس داشته باشند که می تواند باعث علائم اضافی مانند تورم، قرمزی و تاول شود. در موارد نادر، نیش ساس می تواند منجر به آنافیلاکسی شود، یک واکنش آلرژیک شدید و بالقوه تهدید کننده (خطرناک).

اگر علائم یک واکنش آلرژیک مانند مشکل در تنفس، سفتی در قفسه سینه، یا تورم صورت یا گلو را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر مشکوک به گزش ساس هستید، مهم است که اقداماتی را برای از بین بردن آلودگی در خانه خود انجام دهید. این ممکن است شامل استخدام یک شرکت حرفه ای کنترل آفات، شستن و خشک کردن همه ملافه ها و لباس ها با حرارت بالا، جاروبرقی منظم، و مهر و موم کردن شکاف ها و شکاف های خانه باشد.

نیش ساس چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

هرشخصی ممکن است  با ساس درگیر باشد. حتی اگر فضای زندگی خود را تمیز نگه دارید. آنها می توانند با چمدان، لباس های تا شده، ملافه از جمله تشک های مستعمل و سایر وسایل و جعبه های مبلمان استفاده شده وارد خانه شما شوند. اگر با افرادی که زیاد سفر می‌کنند زندگی می‌کنید، در معرض خطر بیشتری برای آوردن این آفات ناخواسته به خانه قرار دارید.

ساس ها چه قسمت‌هایی از بدن را نیش می‌زنند؟

ساس ها می توانند هر جایی از پوست شما را نیش بزنند. آنها به طور خاص مناطقی از پوست شما را که با تشک شما تماس دارند، از جمله موارد زیر را هدف قرار می دهند:

  • صورت
  • گردن
  • پاها

علائم نیش ساس چیست؟

علائم نیش ساس عبارتند از:

  • خارش
  • التهاب پوستی
  • احساس سوزش
  • درد و ناراحتی خفیف

همانطور که احتمالا هنگام خواب نیش پشه را احساس نمی کنید، نیش ساس را نیز احساس نخواهید کرد. ساس دارای نوعی سیستم دفاعی است که اجاز نمی‌دهد شما نیش آن را احساس کنید. وقتی نیش می‌زنند، یک بی حس کننده و یک ضد انعقاد (خونریزی را متوقف می کند) به پوست شما تزریق می کنند. ممکن است تا زمانی که علائم گزش ظاهر نشود، متوجه نیش آنها نشوید، که ممکن است از یک تا چند روز پس از گزش طول بکشد.

در موارد نادر، نیش ساس می تواند واکنش های جدی ایجاد کند. علائم یک واکنش جدی و حتی تهدید کننده (به نام آنافیلاکسی) به نیش ساس عبارتند از:

  • دشواری در تنفس
  • التهاب پوستی
  • تاول
  • تب
  • ضربان قلب نامنظم
  • احساس درد شدید

اگر علائم شدیدی را به عنوان واکنش به نیش ساس تجربه کردید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

رایج‌ترین موارد گزش ساس

  • برآمدگی های برجسته در یک خط، زیگزاگ یا الگوی تصادفی
  • برآمدگی جوش مانند با مرکز قرمز تیره و رنگ پوست روشن تر از حالت عادی اطراف آن
  • برآمدگی گرد روی پوست شما حاوی مایع شفاف (تاول)
  • چندین برجستگی کوچک بر روی پوست شما، اغلب به رنگ قرمز یا بنفش (کهیر)
  • به رنگ قرمز یا بنفش (کهیر).
    برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی از نیش نداشته باشند. بیشتر افراد علائمی شبیه به نیش پشه یا کک را تجربه می‌کنند. برجستگی‌های کمی متورم با کبودی مایل به قرمز در وسط آن که باعث خارش می‌شود.

علت هجوم ساس و گزش آن چیست؟

ساس ها مسافران طبیعت هستند. آنها با چسباندن خود به لباس، کیف و چمدان یا هر سطحی که نرم یا روکش شده است، از سایر مناطق آلوده سفر می کنند. وقتی ساس ها داخل خانه شما هستند، بین اتاق ها حرکت می کنند تا سطوح بیشتری برای زندگی، پرورش و تغذیه پیدا کنند. ساس به دلیل گرسنگی نیش می‌زند. آنها با وارد کردن منقاری شبیه نی در پوست شما از خون شما تغذیه می کنند. حشرات قبل از سیر شدن چند دقیقه خون شما را می نوشند، سپس جدا می شوند و از بدن شما دور می شوند تا غذای خود را هضم کنند.

عوارض گزش ساس چیست؟

در بیشتر افراد، نیش ساس هیچ مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند و آثار گزش ظرف چند هفته ناپدید می شود. در برخی دیگر، جای گزش ممکن است بزرگ یا متورم باشد و دردناک‌تر و خارش‌دارتر باشد.

سایر مشکلات سلامتی ناشی از نیش ساس عبارتند از:

  • بیخوابی
  • اضطراب
  • عفونت های پوستی احتمالی ناشی از پارگی های پوست شما ناشی از خارش شدید

نیش ساس چگونه درمان می شود؟

خوشبختانه، نیش ساس معمولاً تهدیدی جدی برای سلامتی شما نیست. بهترین راه برای درمان نیش ساس شامل موارد زیر است:

  1. ناحیه گزش ها را به آرامی با آب و صابون بشویید
  2. استفاده از کرم یا لوسیون ضد خارش
  3. اگر خارش شدید است و باعث ناراحتی شدید شما می شود، پزشک ممکن است کرم استروئیدی قوی تری تجویز کند یا توصیه کند که یک داروی آنتی هیستامین بدون نسخه یا با نسخه مصرف کنید.
  4. مهم است که تا حد امکان از خاراندن نیش ساس خودداری کنید. خاراندن محل گزش می تواند منجر به پارگی پوست و عفونت شود

برای درمان علائم گزش ساس، داروهای زیر می توانند کمک کنند:

  • کرم ضد خارش
  • آنتی هیستامین ها
  • کرم استروئیدی
  • آنتی بیوتیک ها

آیا گزش ساس در صورت خارش پوست پخش می شود؟

خیر، نیش ساس در صورت خارش زیاد نمی شود. ساس همچنین ناقل یا گسترش دهنده بیماری نیست، بنابراین نیش مسری نیست.

در صورت گزش ساس انتظار چه اتفاقی را داشته باشیم؟

گزش ساس پوست شما را تحریک می کند و می تواند باعث ناراحتی روزمره شما شود. گزش می تواند باعث عفونت شود اگر بیش از حد خراش دهید. گزش ساس اغلب به دلیل خارش، استرس و اضطراب در داخل اتاق خواب شما پس از پیدا کردن ساس منجر به بی خوابی می شود. از بین بردن ساس منجر به آرامش بیشتر می شود.

گزش ساس چه مدت زمان می‌برد؟

گزش ساس معمولاً در عرض یک هفته بهبود می یابد، اما بسته به واکنش بدن شما به گزش می تواند بیشتر طول بکشد. اگر ساس‌ها را نکشید، ممکن است تا زمانی که ساس‌ها از بین نروند، بیشتر شما را نیش بزنند.

تفاوت نیش ساس با سایر گزش ها چیست؟

در حالی که علائم بسیاری از گزش ها شامل خارش است، الگوی گزش و محل گزش به تشخیص هر حشره برای درمان بهتر گزش کمک می کند.

  • گزش ساس: گزش ساس برجستگی هایی را تشکیل می دهد که می تواند به صورت زیگزاگی روی پوست ظاهر شود که از طریق تشک شما از جمله بازوها، پاها و کمر شما تماس پیدا می کند.
  • گزش کک: گزش کک بیشتر شبیه گزش ساس است، که برآمدگی های کوچک برجسته ای هستند که به صورت زیگزاگی روی پوست شما ایجاد می شوند و اغلب پاها و کمر شما را هدف قرار می دهند.
  • نیش پشه:  نیش این حشره یک برآمدگی کوچک و برجسته است، در ناحیه ای از بدن شما که پوشیده از لباس نیست، از جمله دست ها و پاها باقی اندام ها
  • گال: گال کنه‌هایی هستند که در پوست شما فرو می‌روند و باعث می‌شوند برجستگی‌های قرمز کوچک اغلب در چین‌ها یا شکاف‌های باریک پوست شما مانند: بین انگشتان دست و پا ظاهر شوند.
  • نیش عنکبوت: معمولا نیش عنکبوت ها مشکلی ایجاد نمی کنند، اما برخی مواقع ممکن است یک گزیدگی به زخم تبدیل شود و باعث درد عضلانی، سردرد و مشکلات تنفسی شود. گزش عنکبوت باید بلافاصله توسط پزشک درمان شود.
  • گزش کنه: کنه ها بیشتر در پشت گردن، پوست سر و پاها نیش می زنند. کنه ها سر خود را در پوست شما فرو می کنند که باعث ایجاد بثورات یا لکه های کوچک قرمز و برجسته روی پوست شما می شود.

چه مدت پس از درمان ساس از بین می رود؟

بسته به شدت آلودگی ساس، از بین بردن آفات ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد. اغلب، اولین تلاش برای از بین بردن هجوم 100٪ موفقیت آمیز نیست، بنابراین هر هفته مراقب منطقه آلوده باشید تا وضعیت را تحت نظر داشته باشید و در صورت نیاز مجدداً درمان کنید.

چگونه می توان از نیش ساس جلوگیری کرد؟

با بازرسی مکرر خانه خود از نظر وجود ساس می توانید به بهترین وجه از گزش ساس جلوگیری کنید. همچنین می توانید با دنبال کردن این مراحل ساده، خطر آوردن ساس به خانه را کاهش دهید:

  • مرتباً جاروبرقی بکشید، مخصوصاً در نواحی نزدیک به محل خواب
  • اگر در یک آپارتمان یا سایر مسکن های مشترک زندگی می کنید، سعی کنید درب واحد خود را ببندید
  • شکاف های اطراف قرنیزها، پریزهای چراغ و درها را ببندید تا از ورود ساس به خانه خود جلوگیری کنید
  • پس از بازگشت به خانه از سفر، تمام لباس ها را بلافاصله با آب گرم و صابون بشویید و به مدت 20 دقیقه باحرارت زیاد خشک کنید
  • تمام مبلمان و تشک های استفاده شده را که خریداری می کنید، قبل از آوردن آنها به خانه بررسی کنید.

 

در نهایت باید گفت؛ ساس ها آفت های مسافرتی هستند که نیش آنها باعث خارش و ناراحتی می شود. حتی اگر تخت شما بوی بدی دارد و تشخیص شما از وجود ساس قطعی باشد، بوی بد تشک نیز ممکن است از رشد و تکثیر این حشرات موزی باشد. برای جلوگیری از راحت شدن ساس ها در خانه اقداماتی را انجام دهید و برای تشک خود از محافظ تشک استفاده کنید (و مرتب بشویید) و بلافاصله هنگام بازگشت از تعطیلات لباس خود را با آب گرم و صابون بشویید.فروشگاه اینترنتی

پیشنهاد مطالعه: چرا تشک تخت صدا می دهد؟

برچسب ها

دسته بندی مقالات

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.