خانه » مجله اینترنتی » کالا و محصولات خواب » فواید و عوارض خوابیدن روی زمین

فواید و عوارض خوابیدن روی زمین

خوابیدن روی زمین

بسیاری از مردم مشتاقانه منتظر هستند که بعد از یک روز طولانی در یک رختخواب راحت بخوابند. برای مثال ممکن است به فکر خرید یک تشک راحت و یا انواع پتو و لحاف‌های نرم و گرم باشید. خوابیدن روی زمین روش جدیدی نیست. مردم هزاران سال است که آن را امتحان می کنند. در بسیاری از فرهنگ‌های جهان خوابیدن بر روی تخت معنایی ندارد. بسیاری از مردم خوابیدن روی زمین را ترجیح می دهند. خوابیدن روی زمین می تواند فواید متفاوتی داشته باشد، اما برای برخی افراد، ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

ما در این مقاله ابتدا پیشینه و داستان خوابیدن روی زمین در فرهنگ های مختلف را خواهیم دید و سپس برای شما فواید و عوارض خوابیدن روی زمین را بررسی می‌کنیم. و توضیح می‌دهیم که چه کسانی باید از خوابیدن بر روی زمین پرهیز کنند.

چرا مردم روی زمین می خوابند؟ و در فرهنگ های مختلف چه نظری دارند؟

نحوه خوابیدن شما یک انتخاب شخصی بر اساس احساس راحتی شما است. بسیاری از مردم بر این باورند که خوابیدن روی زمین فواید قابل توجهی دارد. توجه به این نکته مهم است که این مزایا بر اساس شواهد است و هنوز توسط مطالعات علمی تأیید نشده است. اگر چه افرادی که خوابیدن روی زمین را امتحان می کنند، مزایای آن را از تجربیات شخصی خود بیان می‌کنند. دلایلی که افراد برای خوابیدن روی زمین انتخاب می کنند ممکن است بسته به فرهنگ متفاوت باشد.

مادر و کودکی که روی زمین خوابیده اند

خوابیدن بر روی زمین در فرهنگ ژاپن

مردم ژاپن سال هاست که روی زمین خوابیدن را انتخاب می‌کنند. ژاپنی ها بر این باورند که خوابیدن روی زمین می تواند به آرامش عضلات کمک کند. خوابیدن روی زمین نیز به عنوان یک گزینه عالی برای تراز طبیعی ستون فقرات و تراز گردن، باسن و شانه ها در نظر گرفته می‌شود. برخی از مردم ژاپن ممکن است مستقیماً روی زمین سفت بخوابند. سیاری دیگر روی یک تشک بسیار نازک می خوابند یا از حصیر استفاده می کنند. همچنین آنها تشکی به اسم تاتامی دارند. تشک تاتامی از نی ساخته شده و با چمن نرم و راش بافته شده است. تشک تاتامی نیز در فرهنگ ژاپنی به عنوان یکی از اجزای اصلی کالای خواب در نظر گرفته می شود. شما می توانید آنها را در اتاق خواب، اتاق های چای، رستوران ها و سالن هنرهای رزمی مشاهده کنید. این تشک ها به خاطر رایحه آرامش بخش و بافت راحت خود معروف هستند.

خوابیدن بر روی زمین در فرهنگ کره

مانند ژاپن، صدها سال است که خوابیدن بر روی زمین در بخش‌هایی از کشور کره مشاهده می‌شود. با گذشت زمان و معرفی روش‌های مدرن‌تر زندگی، خوابیدن بر روی زمین ممکن است مانند قبل در این کشور رایج نباشد. در حالی که دیگر این روش چندان محبوب نیست، برخی از خانواده های کره ای هنوز عادت خواب خود بر روی زمین را تغییر نداده اند. زمانی که سیستم گرمایش از کف به کره ای ها معرفی شد، خوابیدن روی زمین رایج شد. گرمایش از کف فرآیندی بود که از دود شومینه ها برای گرم کردن کل خانه از زیر زمین استفاده می کرد. کره‌‌ای ها متوجه شدند که خیلی از فعالیت‌ ها را بر روی سطح زمین انجام می‌دهند. به همین دلیل گرم نگه داشتن زمین اولویت اصلی بود و خوابیدن بر روی زمین بهترین راه برای به دست آوردن این گرما بود. کارهای دیگری که کره ای ها بر روی زمین انجام می دادند شامل غذا خوردن، استراحت کردن و مطالعه بود.

خوابیدن بر روی زمین در فرهنگ آسیایی

حتی در فرهنگ‌هایی که خوابیدن بر روی زمین به طور گسترده انجام نمی‌شود، انتخاب تشک‌ها شبیه به خوابیدن بر روی زمین است. در فرهنگ آسیایی، آنها ترجیح می دهند از تشک های نازک تر و سفت تر به جای تشک های معمولی استفاده کنند. آنها معتقد‌اند که تشک سفت از فرو رفتن شما به داخل تشک در هنگام خواب جلوگیری می‌کند. فرورفتن درتشک امری رایج است و می تواند باعث بروز کمر درد‌های صبحگاهی شود. اعتقاد بر این است که تشک سفت از ستون فقرات و گردن بهتر حمایت می کند.

فواید خوابیدن بر روی زمین

همانطور که قبلا ذکر شد، خوابیدن روی زمین صدها سال است که انجام می شود. حتی امروزه، برخی از افراد هنوز ترجیح می دهند برای یک چرت سریع یا استراحت کامل عصر، روی زمین بخوابند. در اینجا برخی از مزایای خوابیدن روی زمین آورده شده است که می تواند مفید باشد.

یک بانوی ژاپنی که روی زمین خوابیده است

برای افرادی که به میحط سرد‌تری برای خواب علاقه دارند

برخی از افراد نمی‌توانند در محیط‌ های گرم بخوابند. این افراد در هنگام خواب دمای بدنشان افزایش می یابد. مطالعات نشان داده‌ است که زمین سردتر از تشک در بالای تخت است. دلایل زیادی برای سردتر بودن سطح زمین وجود دارد و این به مواردی مانند فونداسیون خانه، محل قرارگیری سیستم HVAC و دمای بیرون بستگی دارد. گرما نیز در محیط به سمت بالا می رود و از سقف خارج می شود. به همین دلیل است که افرادی که روی زمین می خوابند گرمای کم‌تری احساس می‌کنند.

خوابیدن بر روی زمین گردش خون را بهبود می بخشد

وقتی روی یک سطح صاف مانند زمین دراز می کشید وزن بدن شما به طور مساوی توزیع می شود. اگر بر روی باسن، شانه ها و ستون فقرات فشار وارد شود گردش خون ضعیف می‌شود. خوابیدن بر روی زمین به جلوگیری از این مشکل کمک می کند. توزیع یکنواخت وزن به جریان یکنواخت خون در سراسر بدن کمک می کند. گردش خون خوب برای سیستم ایمنی قوی، سلامت قلب و ریه و ریکاوری عضلات مهم است.

کمک به بهبود کمر درد

بسیاری از مردم بر این باورند که سطح سخت برای تسکین درد کمر مفید است. چه تشک باشد و چه زمین، خوابیدن روی زمین راه حل دائمی برای مشکلات کمر درد نیست، اما در تسکین موقت آن اثر بخشی مثبت دارد. حدود 75 درصد از جراحان ارتوپد نیز موافق هستند که خوابیدن بر روی زمین می تواند مفید باشد. حتی اگر به جای اینکه مستقیماً روی آن بخوابید از یک تشک بر روی زمین استفاده می کنید، استفاده از تشک نازک تر می تواند به کاهش فشار بر روی بدن کمک کند.

دقت داشته باشید برای افرادی که مشکلات دیسک کمر و گردن دارند، خوابیدن روی زمین می تواند به تشدید درد و طولانی شدن پروسه درمان اضافه کند! قطعا این افراد باید با مشاوره با پزشک خود، یک تشک طبی استاندارد استفاده کنند.

کمک به اصلاح وضعیت بدن

برخی افراد خوابیدن روی سطوح سخت را انتخاب می کنند زیرا می تواند وضعیت بدن را بهبود ببخشد. از آنجایی که ستون فقرات، گردن و سر در یک راستا قرار دارند، خوابیدن بر روی زمین به اصلاح وضعیت نامناسب بدن کمک می کند. البته این کار باید به طور مداوم انجام شود تا نتایج را ببینید. یک شب خوابیدن روی زمین نمی تواند خیلی اثربخش باشد.

صرفه جویی در هزینه

حتی پس از گذشت چند سال، بهترین تشک ها فرسوده می شوند و شما باید دوباره آنها را تعویض کنید. برخی از افراد خوابیدن بر روی زمین را ترجیح می دهند زیرا دردسر پیدا کردن تشک مناسب را از بین می برد. خرید تشک مناسب و تخت خواب نیاز به هزینه بیشتری دارد. خوابیدن روی زمین می تواند مقرون به صرفه باشد.

عوارض و معایب خوابیدن روی زمین

در حالی که ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که خوابیدن روی زمین فواید زیادی دارد، بسته به هر فرد ممکن است معایبی نیز داشته باشد. خوابیدن بر روی زمین کاری است که باید با دقت انجام شود. در اینجا معایب خوابیدن بر روی زمین را بررسی می‌کنیم.

معایب خوابیدن روی زمین

امکان تشدید کمر درد

بدن هر کس متفاوت است. ممکن است دلیل کمر درد شما با اشخاص دیگر متفاوت باشد. گاهی نیاز است که برای رفع کمر درد خود به سراغ یک تشک طبی استاندارد بروید و خوابیدن بر روی سطح سفت زمین را فراموش کنید. در مواردی ممکن است خوابیدن بر روی زمین کمر درد شما را  تشدید کند. در این حالت که از درگیر درد های مزمن در مفاصل و ستون فقرات هستید، خوابیدن روی زمین را فراموش کنید و به فکر پیدا کردن بهترین تشک برای کمر درد باشید.

ممکن است خوابیدن بر روی زمین برای شما اذیت کننده باشد.

اگر عادت دارید روی تشکی بخوابید که انعطاف پذیر است، پس خوابیدن بر روی سطح زمین برای شما اذیت کننده است. خوابیدن روی زمین برای افرادی که به پهلو می‌خوابند ممکن است ناراحت کننده باشد زیرا بر روی شانه‌ها و باسن فشار بیشتری وارد می‌شود. خوابیدن بر روی زمین برای افرادی که به پشت می‌خوابند مناسب‌تر است.

عکس العمل های آلرژیتیک

کف پوش‌های چوبی ممکن است به راحتی گرد و غبار را جمع کنند، از سوی دیگر موکت‌ها نیز گرد و غبار، کنه‌ها، کپک‌ها، موهای حیوانات خانگی، باکتری‌ها، مواد حساسیت‌زا و غیره را به آسانی جذب می‌کنند. به همین دلیل خوابیدن بر روی زمین کمی خطرناک است. علائم آلرژی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عطسه کردن
  • خارش چشم‌ها و آبریزش
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • مشکل در تنفس
  • بثورات

اگر بر روی زمین می‌خوابید و با این علائم مواجه شده‌اید بهتر است بر روی یک تشک استاندارد که ضد حساسیت و ضد باکتری است بخوابید و از مزایای تشک طبی خوب بهره مند شوید.

وجود ساس

خوابیدن بر روی زمین با استفاده از تشک احتمال ابتلا به ساس را افزایش می دهد. اگر با کفش در خانه راه می روید، باید به فکر ضد عفونی کردن کف پوش‌ها باشید. هنگامی که تشک شما نازک و کم ارتفاع باشد، امکان انتقال حشرات از سطح زمین به تشک شما بیشتر است. هنگام خوابیدن روی زمین حتما همه این گزینه ها را در نظر بگیرید.

چه زمانی نباید روی زمین بخوابید و پزشکان این کار را اکیدا ممنوع کرده اند!

در حالی که فواید آن ممکن است وسوسه انگیز باشد، برخی مواقع وجود دارد که باید از خوابیدن بر روی زمین اجتناب کنید:

ناتوانی در حرکت

اگر دچار ضعف حرکتی هستید خوابیدن روی زمین برای شما مناسب نبوده و درد‌های شما را بیشتر می‌کند. در چنین شرایطی خوابیدن بر روی یک تشک سفت و استاندارد از خوابیدن بر روی زمین خیلی بهتر است.

افراد میانسال و سالمندان

هر چه سن افراد بالاتر می رود، سیستم ایمنی بدن ضیف‌تر می‌شود. سرمای زمین ممکن است افراد میانسال و بزرگسال را اذیت کند. افراد مسن مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند ذات الریه یا سرماخوردگی هستند که برای مدت طولانی باید از خوابیدن بر روی زمین خودداری کنند. استفاده از زیر تشک و یک تشک سالمندان مناسب، بهترین پیشنهاد برای خواب راحت و سالم این افراد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، پیشنهاد میکنم مقاله “چه کسانی به تشک طبی نیاز دارند” را مطالعه نمایید.

نحوه صحیح خوابیدن روی زمین

پیدا کردن بهترین حالت خواب بر روی زمین زیاد دشوار نیست. به بیان دیگر پیدا کردن حالت خواب مناسب کاملا به شخص شما بستگی دارد. در ادامه در رابطه با آماده سازی بستر خواب مناسب بر روی زمین شما را راهنمایی می‌کنیم.

مرحله اول انتقال از تشک بر روی زمین

اگر به خوابیدن روی تشک یا سطح نرم عادت دارید، خوابیدن مستقیم بر روی زمین تغییر سختی خواهد بود. نیازی به عجله در این فرآیند نیست. می توانید از یک تشک نازک از جنس فوم کمک بگیرید. همچنین توصیه می‌شود که خوابیدن بر روی زمین را با چرت‌های کوتاه شروع کنید و به مدت طولانی روی زمین بخوابید.

نظافت محیط

تمیز کردن محیط اولین کاری است که باید قبل از استقرار در محیط جدید خواب خود انجام دهید. همچنین می توانید از این زمان برای جارو کردن و تمیز کردن محل خواب خود استفاده کنید. این امر باید به طور منظم انجام شود. تمیز نگه داشتن کفپوش، تمیزی تشک را تضمین می کند و به جلوگیری از انتقال ساس به تشک کمک می کند. همچنین نیازی نیست که به صورت مستقیم بر روی زمین بخوابید میوانید از یک تشک مناسب از جنس مموری فوم استفاده کنید.

به پشت بخوابید

اگر بر روی زمین می‌خوابید بهتر است که به پشت بخوابید. افرادی که بر روی  معده می‌خوابند ممکن است صبح هنگام بیدار شدن دچار معده درد شوند. کیفیت خواب آنها نیز کاهش می یابد زیرا خوابیدن روی شکم گاهی اوقات باعث مشکلات تنفسی در هنگام خواب می شود. افرادی که به پهلو می‌خوابند نیز ممکن است در ناحیه لگن دچار درد شوند. خوابیدن به پشت بهترین حالت خوابیدن است زیرا تمام اندام ها در یک راستا قرار دارد. اگرچه، بهترین موقعیت خواب باید بر اساس تجربه شما انتخاب شود.  اگر فکر می کنید وضعیت خواب شما باعث ایجاد ناراحتی برای شما می شود، موقعیت دیگری را امتحان کنید.

حالت نامناسب خوابیدن روی زمین

 

در نهایت اگر با یک تشک نازک روی زمین می خوابید، حتما تشک خود را تمیز کنید. این گرد و غبار و سایر عوامل محیطی می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند. بنابراین به نظافت تشک خود اهمیت دهید. چنانچه سن شما بیش از 40 سال است و دچار بیماری یا کمردرد شده اید، از خوابیدن روی زمین اجتناب کنید و یک تشک و تخت خواب مناسب خریداری کنید. به این نکته نیز دقت کنید که خوابیدن روی فرش سفت یا زمین بدون هیچ زیر اندازی، اصلا پیشنهاد نمی شود و تراز ستون فقرات و سلامت شما را به خطر می اندازد.

فروشگاه اینترنتی ژرمن کالا عرضه کننده کالای خواب اروپایی در ایران است؛ همچنین شما می‌توانید تشک طبی دانلوپیلو تنها تشک 100% آلمانی را از سایت ژرمن کالا خریداری کنید.

ژرمن کالا

برچسب ها

دسته بندی مقالات

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.