رفع بوی بد تشک

رفع بوی بد تشک

در حالی که شستن ملافه‌ها ممکن است بخشی از کارهای هفتگی شما باشد، تشک ها نیز نیاز به نگهداری دارند. شما می توانید تشک خود را تمیز و خوشبو نگهدارید تا عمر افزایش یابد. هنگامی که تشک تمیز و خوشبو باشد، در هنگام استراحت و خواب احساس بهتری دارید. آلرژن ها ممکن است باعث مشکلات تنفسی، آبریزش بینی، گلودرد، آبریزش چشم یا تحریک پوست شوند. این تجمع آلرژن نه تنها بر سلامت شما تأثیر می گذارد، بلکه ممکن است باعث ایجاد بوی بد شود و نیاز به تمیز کردن و خوشبو کردن تشک شما را افزایش دهد. در این مقاله به شما می‌گوییم که برای رفع بوی بد تشک چه اقداماتی لازم است.

رفع بوی بد تشک

چگونه تشک را تمیز و خوشبو کنیم؟

ذرات گرد و غبار، عرق، سایر روغن های بدن و سلول های پوست در تختخواب ما و سپس تشک نفوذ می کنند و تمیز کردن آنها از نکات مهم رفع بوی بد و نگهداری از تشک می باشند. شما باید هر شش ماه یکبار از خوشبو کننده‌های تشک استفاده کنید. هنگام استفاده از هر نوع مایع خوشبو کننده روی تشک مراقب باشید زیرا می تواند برای شما ایجاد آلرژی کند. به همین دلیل است که اغلب بهتر است ابتدا راه های دیگر را برای خوشبو کردن تشک امتحان کنید. برای مثال استفاده از جوش شیرین یکی از بهترین راه‌ها برای جذب بوی بد می‌باشد. قبل از استفاده از جوش شیرین تشک خود را تمیز کنید.

خوشبو و تمیز کردن تشک

1. استفاده از جاروبرقی

برای تمیز کردن تمام گرد و غبار و میکروب های انباشته شده روی تشک خود از کاور تشک استفاده کنید. همچنین ایده خوبی است که اطراف چارچوب تخت خود را جاروبرقی بکشید. تا گرد و غبار، پوسته‌های مرده و ریخته‌شده از بدن یا شوره حیوانات خانگی روی زمین را تمیز کنید. سطح تخت، کناره‌ها، سطح تشک حتی نواحی زیر درزها را جاروبرقی بکشید تا تمام گرد و غبار و میکروب‌های انباشته شده روی تشک شما تمیز شوند. تشک خود را یچرخانید و طرف دیگر آن را نیز جاروبرقی بکشید. همچنین با استفاده از جارو برقی آلرژن ها را نیز از بین می‌برید.

جارو برقی کردن تشک

2. استفاده از آب یا سرکه

سرکه می‌تواند بوی بد تشک را از بین ببرد. همجنین می‌توانید از ترکیب آب با مایع خوشبو کننده یک محصول ارگانیک برای رفع بوی بد تشک بسازید. بنابراین مجبور نیستید اسپری های شیمیایی بخرید که ممکن است آلرژی شما را تحریک کنند. مقدار مساوی آب و سرکه سفید را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. محلول را به آرامی روی تشک خود اسپری کنید. از خیس کردن بیش از حد آن خودداری کنید و بگذارید کاملاً در هوا خشک شود. سپس تشک خود را روی دیوار نگه دارید و محلول را روی طرف دیگر تشک اسپری کنید. قبل از اینکه تشک را دوباره روی پایه تخت قرار دهید، صبر کنید تا تشک کاملاً در هوا خشک شود. فن ها را روشن کنید و پنجره ها را باز نگه دارید تا فرآیند خشک شدن سریعتر شود. کار را با پاشیدن جوش شیرین روی تشک به پایان برسانید. این کار باعث از بین رفتن بوهای ماندگار می شود. سپس وقتی تشک تمیز و خشک شد، تشک را دوباره روی پایه اش قرار دهید.

تمیز کردن تشک با اسپری آب و سرکه

3. استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک از بین برنده بوی بد طبیعی است. به غیر از نگهداری آن در یخچال، می توانید آن را روی بالش ها و تشک های فوم مموری خود نیز استفاده کنید. از یک صاف کن آرد برای پاشیدن جوش شیرین روی سطح تشک خود استفاده کنید و اجازه دهید حداقل 30 دقیقه بماند. هر چه مدت زمان بیشتری جوش شیرین را نگه دارید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. می توانید آن را تا 24 ساعت بر روی تشک خود نگهدارید. در حالی که جوش شیرین روی تشک شما می نشیند، پنجره های خود را باز نگه دارید تا تشک خود را در معرض نور طبیعی قرار دهید. نور خورشید رطوبت رختخواب شما را خشک می کند و بوی بد را از بین می برد. در نهایت، تشک خود را جاروبرقی بکشید تا جوش شیرین را پاک کنید. جوش شیرین می تواند بهترین راه برای درمان لکه ها و بوهای بد به ویژه بوی ادرار باشد، به خصوص اگر این لکه‌ها هنوز مرطوب باشند. اگرچه ممکن است بخواهید آن را با یک پاک کننده آنزیمی پاک کنید تا نتیجه بهتری ببینید.

استفاده از جوش شیرین برای رفع بوی بد تشک

پیشنهاد مطالعه: چرا تشک تخت صدا می دهد؟

4. استفاده از پودر ماشین لباسشویی

یک شوینده ملایم ماشین لباسشویی می تواند به از بین بردن بوهای ناشی از لکه های بد بو کمک کند، پودر لباسشویی را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. سپس این خمیر را به عنوان پاک کننده لکه روی تشک بمالید. مخلوط را برای مدتی کنار بگذارید، سپس آن را با یک حوله یا یک یا قاشق پاک کنید. همچنین می‌توانید پودر ماشین لباس شویی را با  سرکه و آب مخلوط کنید و به آرامی بر روی تشک اسپری کنید فقط باید دقت کنید که تشک شما بیش از اندازه مرطوب نشود.

استفاده از پودر ماشین برای تمیزی و رفع بوی بد تشک

5. استفاده از نشاسته ذرت

نشاسته ذرت روغن بدن را جذب می کند، عامل دیگری که ممکن است باعث ایجاد بوی بد در رختخواب شما شود. نشاسته ذرت را با جوش شیرین مخلوط کنید و آن را در تمام سطح تشک خود پخش کنید. بگذارید مخلوط به مدت یک روز روی تخت شما بماند. سپس سطح تشک را جاروبرقی بکشید تا مخلوط نشاسته ذرت و جوش شیرین جمع شود.

6. استفاده از اسانس معطر

قبل از اینکه اسانس را روی تشک خود بپاشید، 15 تا 20 قطره از اسانس های مورد علاقه خود را با جوش شیرین مخلوط کنید. ممکن است تشک شما این عطر و بوی تازه را برای چند روز حفظ کند. توصیه می کنیم از اسانس های اکالیپتوس، اسطوخودوس، نعناع فلفلی یا لیمو برای اثر بخشی بهتر استفاده کنید. اگر می‌خواهید از شر لکه‌های مزاحم همراه با بوی بد خلاص شوید، می‌توانید دو قسمت پراکسید هیدروژن را با یک قسمت جوش شیرین و چند قطره اسانس معطر در یک بطری اسپری مخلوط کنید. سطح تشک را به آرامی با محلول تمیز کننده آغشته کنید، سپس قبل از اینکه روی آن را با ملافه های مختلف بپوشانید، اجازه دهید در هوا خشک شود.

استفاده از اسانس معطر جهت خوشبو کردن تشک

7. ملحفه های خود را به طور منظم بشویید

بهتر است ملحفه‌ها، لحاف‌ها و روبالشی‌های خود را هر هفته بشویید تا عرق، سلول‌های پوست و مواد حساسیت‌زا را از بین ببرید. ملحفه‌های خود را در آب داغ بشویید، مگر اینکه در برچسب مراقبت، خلاف آن ذکر شده باشد. دمای بالا میکروب‌ها را از بین می‌برد. خرید و استفاده از لحاف و روتختی که رویه مناسب و قابل شستشو داشته باشند، می تواند فرایند نظافت و رفع بوی بد موجود در تخت خواب را تسهیل کنید. نظافت و شستن بالش نیز می تواند به هر چه تمیز و خوشبو بودن تخت خواب شما کمک کند.

شستشو ملحفه تشک در لباسشویی

بیشتر بخوانید: نحوه شستن تشک تخت

8. پاکسازی باکتری‌‌ها

بالش های خود را هر سه تا چهار ماه یک بار بشویید تا از ایجاد آلرژن جلوگیری کنید. هر چند وقت یکبار، قرار دادن بالش‌ها و روتختی‌ها در زیر نور آفتاب باعث می‌شود آنها پف کنند زیرا نور خورشید رطوبت موجود در آن‌ها را خشک می‌کند. اشعه ماوراء بنفش خورشید نیز میکروب ها را از بین می برد.

9. حفظ پاکیزگی تشک

هنگامی که تشک خود را تمیز و خوشبو کردید، باید آن را تا جایی که ممکن است تمیز نگه دارید. پیروی از چند مرحله دیگر این پاکیزگی را حفظ می کند. شما می توانید بدون نگرانی در مورد گرد و غبار، میکروب ها و آلرژن ها با آرامش بخوابید.

10. از محافظ تشک استفاده کنید

محافظ تشک از تشک شما در برابر عرق، کنه های گرد و غبار، آلرژن ها و لکه های تصادفی محافظت می کند. استفاده از محافظ تشک روشی نسبتاً ارزان برای افزایش طول عمر تشک شما و به حداقل رساندن نیاز به تمیز کردن تشک از لکه ها و غیره است. و این به خوشبوماندن تخت خواب و جلوگیری از بو گرفتن آن بسیار کمک می کند. محافظ تشک ضدآب هر چیزی را که ممکن است باعث بدبو شدن تختخواب شما شود را از تشک دور می کند، آنها همچنین برای افرادی که می خواهند یک تشک ضد حساسیت را تمیز نگه دارند بسیار عالی هستند.

در صورتی که با این محصول و مزایای آن آشنا نیستید، پیشنهاد می کنم مقاله “محافظ تشک چیست” را مطالعه نمایید.

استفاده از محافظ تشک جهت جلوگیری از بو کردن تشک

 

11. اتاق خود را مطبوع نگه دارید

تشک مرطوب بستری برای رشد گرد و غبار، باکتری ها، قارچ ها، کپک ها، هاگ ها و موارد دیگر است . برخی از کارشناسان حتی توصیه می کنند قبل از انجام اقدامات لازم برای مرتب کردن تخت، کمی بعد از بیدار شدن از خواب صبر کنید، زیرا این امر می تواند به تبخیر شدن رطوبت در رختخواب کمک کند. روشن نگه داشتن پنکه سقفی برای یک ساعت یا چند ساعت پس از بیدار شدن باعث جذب رطوبت می شود. در صورت امکان، پنجره های اتاق خود را باز کنید تا نور و هوای طبیعی وارد اتاق خواب شما شود و طراوت تشک خود را برای مدت بیشتری حفظ کنید. در نهایت با انتخاب یک گیاه مناسب فضای اتاق خواب خود را مطبوع کنید. گیاهان آپارتمانی که با دقت انتخاب شده‌اند می‌توانند کیفیت هوا فضای داخلی را افزایش دهند.

ممکن است بوی بد تخت خواب ناشی از بالش شما باشد! در نتیجه پیشنهاد می کنم در صورت تمایل، مقاله “راهنمای شستشوی بالش” را مطالعه نمایید.

آیا می‌توان کپک‌های رشد کرده داخل تشک را پاکسازی کرد؟

خیر، هیچ راهی برای حذف کپک در حال رشد در داخل تشک وجود ندارد. تمام مراحل برای خوشبو کردن تشک، کپک، گرد و غبار و میکروب‌ها را از سطح تشک پاک می‌کند، اما نه از داخل آن. اگر تشک شما حتی پس از شستن هنوز بوی کهنه‌ای از خود متصاعد می‌کند، احتمالاً کپک درون آن رشد می‌کند. در چنین مواقعی، بهتر است تشک جدید را سریعاً جایگزین تشک قدیمی و کپک زده خود کنید.

چگونه بوی تشک نو را از بین ببریم؟

شک خود را به مدت چند روز در هوای آزاد قرار دهید و اگر هنوز بوی ناخوشایندی می‌دهد ، می توانید مقداری جوش شیرین روی آن بپاشید. بگذارید یک شب بماند و روز بعد آن را جاروبرقی بکشید. چند قطره از اسانس مورد علاقه تان را می توانید با جوش شیرین مخلوط کنید تا بوی مطبوع و آرامش بخش داشته باشید.

چگونه لکه‌های تشک را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن تشک، محلولی برای مالیدن روی لکه با مخلوط کردن مقادیر مساوی نمک، جوش شیرین و سرکه سفید درست کنید. سپس اجازه دهید این محلول حدود 30 دقیقه روی لکه بماند. وقتی زمان تمام شد، از یک پارچه میکروفیبر مرطوب برای پاک کردن خمیر و لکه ها استفاده کنید. مراقب باشید از حرکات دایره ای خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد لکه شوند. در عوض، از حرکات فشاری برای از بین بردن لکه و رطوبت استفاده کنید.

ذرات گرد و غبار چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارند؟

ذرات گرد و غبار می‌توانند علائمی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش گلو، بثورات پوستی یا مشکلات تنفسی را در افراد مستعد آلرژی ایجاد کنند. ممکن است برای دیگران بی ضرر باشند، اما فکر خوابیدن روی تشکی پر از مواد حساسیت زا خوشایند نیست. تا حد ممکن سعی کنید اتاق خواب خود را از عوامل حساسیت زا پاکسازی کنید.

آیا ساس بوی بد ایجاد می‌کند؟

بله، ساس‌ها می‌توانند بوی نامطبوع ایجاد کنند . جدا از بو، ساس‌ها را از روی ظاهر و مدفوعشان نیز می‌شناسید. بدن ساس با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است و شبیه دانه سیب قهوه ای مایل به قرمز است. هنگامی که آنها به اتاق خواب هجوم می آورند، بیرون آوردن ساس از تشک دشوار است. به همین دلیل مهم است که اقدامات لازم جهت پیشگیری را انچام دهید.

برای تشخیص این مورد، پیشنهاد می کنم مقاله “تشخیص و از بین بردن ساس تشک” را مطالعه نمایید.

ساس تشک

سخن پایانی ژرمن کالا برای شما

یک تشک عاری از میکروب و ذرات گرد و غبار از بروز آلرژی و ایجاد بوی نامطبوع در تخت خواب جلوگیری می‌کند. یک تشک که به خوبی نگهداری شود، علاوه بر رفع بوی بد روی تشک، دوام بیشتری دارد و به طور بالقوه باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود. دقت داشته باشید برای خوشبو کردن تخت خواب خود، علاوه بر حفظ پاکیزگی تشک، به تمیز بودن دیگر انواع کالای خواب نیاز دارید. در صورتی که تشک شما بیش از 8 سال قدمت دارد و علائم خرابی تشک نمایان شده است، و با رعایت نکات فوق، همچنان بوی بدی به مشام شما میرسد، شاید نوبت به تعویض تشک قدیمی رسیده است. شما می‌توانید کالای خواب ارجینال اروپایی و تشک طبی آلمانی دانلوپیلو را از سایت ژرمن کالا خریداری کنید.

ژرمن کالا

بیتشر بخوانید:

با تشک کهنه چکار کنیم؟

چرا تشک تخت صدا می دهد؟

برچسب ها

دسته بندی مقالات

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم





For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.